Jakob och Jeff visar upp vår fångst
Jakob och Jeff visar upp vår fångst

En lyckad fiskedag i gott sällskap

torsdag 13 februari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Februari 13

Idag landade vi huvudingrediensen till fredagens barbecue på Lanta Complex.

Ibland får man vara snabb att ändra planerna. Jeff frågade igår kväll om jag ville följa med och fiska. Efter snabb överläggning var det inte mycket att fundera på. Har alltid velat det på tidigare resor, och nu var det ett gott gäng som skulle ut.

Vi träffades 07.45, direkt efter frukost, för att åka bort till södra delen av stranden. Vi fick vänta en liten stund på att vattnet skulle komma in så att båtarna kunde komma ut. Det tog någon halvtimme sedan var vi på väg.

Förutom Jeff, så var det Sebastian och sonen Jakob från Quebec, samt Martin från Linköping. Ja, och så jag såklart. Vi tuffade först bort till Long Beach för att hämta ett ytterligare fiskespö. Det var ju sent påkommet att jag skulle med.

Sedan satte vi av ut mot öarna utanför Koh Lanta. På vägen satte vi fast ett par trollingspön i båten medan vi var sociala och njöt av resan. Jeff försåg oss alla med varsin öl så att vi kunde hålla en bra vätskebalans i den redan starka solen.

När vi kommit ut en bit ankrade vi. Innan motorn stängdes av ville vår chauffär/guide försäkra sig om att vi kommit exakt rätt. Han verkade veta exakt var fiskstimmen låg. Till slut släppte han ned ankaret och vi kunde börja.

Nu till en början var det framförallt betesfisk vi fiskade efter. Vi hade lite olika spön, ett par av oss hade ett flertal krokar på vår rev och drog fisk på samma sätt som man pilkar hemma. Andra körde på med bottenfiske.

Vi körde på ett antal timmar och fick upp ganska rejält med fisk under denna tiden. Storleken på fiskarna varierade mellan 10-30 cm, där de större var ätbara och sparades till vår fredagsbarbecue. Vi varvade fisket med lite frukt, vatten och snacks samt ett skönt bad.

När klockan började gå mot eftermiddag var det dags att försöka få något lite större på kroken. Vi satte fast två spön i båtens hållare och startade motorn. Det tog inte speciellt lång tid innan vi fick ett rejält hugg. Det blev hög energi på båten, och vi hade redan bestämt att yngst går först när det handlar om att landa en större fisk.

Jakob blev lite förskräckt först men fann sig i situationen. Han greppade spöet och började veva in. Det var något rejält på kroken och Jacob fick kämpa på. Fighten varade dock inte jättelänge utan vi fick efter 5-10 minuters kamp se fisken. Det var en stor tonfisk vi hade på spöet. Jakob vevade in sista metrarna mot båten och där kunde vår guide hjälpa till med en krok och se till att vår fångst hamnade i båten.

Otroligt kul att få en stor fisk som avslutning på dagen. Vi var ju tvungna att fira lite genom att fotografera och posera på klassiskt maner på båten. Därefter satte vi kurs hemåt igen, fortfarande med två spön i vattnet för att se om vi skulle lyckats fånga något mer. Så blev det inte men vi var nöjda med dagen ändå.

Det hade blviit mycket sol för oss under dagen så promenaden hem till Lanta Complex längs med den varma gatan krävde ett pitstop på 7-Eleven. Väl hemma så fanns ingen familj. Det blev en ännu längre promenad ned till Bambie's där familjen var, något sånär redo att lyssna på mina fiskehistorier. Det mesta var dock redan kommunicerat och bilder från turen hade de redan sett då Jeff' och Sebastian's familjer också hängde på Bambie's för dagen.

Unge Jakob som hade varit en blyg kille till nu, han är nu stjärna på Lanta Complex. Han formligen lyser efter det som hände honom idag. Gissa om han kommer att bli populär imorgon kväll när det är grillkväll..

Skepp ohoj!

Hanna & Micke Martinsson