Dag 11 - Vilket antiklimax!

torsdag 12 mars 2020 Fort Lauderdale, Florida, USA

Idag har vi pratat om att åka till Miami Beach. Det verkar ha regnat väldigt mycket under natten för det var rejäla vattenpölar ute. Det var mulet och lite kyligt i luften efter regnet men efter frukost samlades vi och hämtade ut bilarna. Vi valde att åka A1A ner som är en mindre väg än motorvägen och man åker vid kusten och hela vägen ner till södra Miami Beach. Det var väldigt behagligt att inte åka så fort och ha tid att se på alla hus som ligger vid kanalerna. Det är värsta lyxområdena och jag fotar mycket :)

Jag hade slagit in adressen till det hotell vi bodde på när vi var här 2014 för att hitta ner till Ocean Drive och med några missar så var vi ändå snart framme. Vi kom ut på Ocean Drive och jag sa till Mikael att jag har för mig om att det finns en parkering här framme. Det stod en kille i hörnet med en t-shirt där det stod "Parking - take left" men han hade en pil som pekade åt höger. Vi valde att följa hans tröja som sa åk till vänster vilket blev helt fel så vi fick åka ett varv till. När vi kom tillbaka till samma kille stannade vi och frågade och det var en parkering åt höger som jag hade trott. En kille i garaget visade oss vart vi skulle stå och han undrade hur länge vi skulle vara där och vi sa 4 tim och vi fick betala $30 per bil. Mycket pengar tjänar de på turister men vi var ju tacksamma att ha parkeringsplatser. Vi packade ur oss och gick ner till stranden. Klockan var runt 11:30 och när vi kom ner så packade Mikael upp sin handduk och jag bara - tog du inte med handduk till mig. - Nä jag tog bara en till mig, de sa du inte. Mikael hade innan frågat mig - Ska jag ta en handduk åt dig med. Jag svarade Ja och i min värld betydde hans fråga att han skulle packa med den men in hans betydde det att han tog med en till mig ut från toaletten och la på sängen och packade ner en handduk till sig :) Jaja, jag hade med ett tygsycke som jag kan knyta runt mig så den blir som en klänning och den kunde jag lägga i sanden så det var lugnt.

Vi gick ner och badade, iom det var så mulet så var det lite svalt i luften och vattnet kändes kallt. Jag kom ändå i och när man väl doppat sig så var det riktigt skönt. Jag låg och flotade ett tag och gick därefter upp på stranden. Strax efter jag kom upp, kom också solen fram och det blev jättevarmt och skönt. Vi var på stranden i 2,5 tim när vi bestämde att gå och ta en öl och kanske nåt ätbart innan vi var tvungna att åka tillbaka för att sen åka och lämna tillbaka bilarna. Jag tog en drink som var sök och god och en Key Lime Pie som smakade alldeles fantastiskt gott.

När vi ätit klart och betalat gick vi tillbaka till bilarna och åkte sen tillbaka till Fort Lauderdale. Vi åkte först till hotellet och lämnade av 4 st för att sen åka till flygplatsen för återlämning av hyrbilarna. Det var väldigt enkelt att hitta rätt och när vi var där visade jag hoom skadan som blivit av valet-killen i Miami Beach. Killen bara - det brukar hända rätt ofta. Vi behövde inte lämna nåt och kunde bara gå men det kändes ändå bra att säga till om skadan så det inte blir som att man smitigt.

När i kom ut därfrån tog vi en taxi tillbaka till hotellet. Taxichauffören blev upprörd över att ingen upplyst oss om att vi skulle kunnat ta en shaffle som kunde skutsat oss gratis tillbaka. Jaja, nu var det ju bara att betala de $30 som han ville ha och vi gick sen in på hotellet. Gick raka vägen ut till poolen och slog oss ner vid ett bord och satt sen och skrattade och pratade. happy hour startade vid 17:30 och idag när vi hämtade drinkar smakade det mer sprit och det blev några stycken. Efter en stund kom Uffe med sin telefon och bad mig läsa. Han hade fått se att rederiet Celebrity som vi åker med ökat ut så nu får inte personer från Europa gå ombord på båten vi ska åka med imorgon. Vilket antiklimax det blev på resan. Vi vet ännu inte vad som sker imorgon. I vilket fall som helst så får vi tillbaka pengarna om vi inte får gå ombord. Inte riktgt vad man räknat med men inget vi kan påverka hellet. Jag gick till receptionen och de hjälpte mig så jag fick ringa till Celerity. Jag stod i telefonkö i runt 45 min och när jag väl kom fram och fick prata med en tjej, kopplade hon mig vidare till ett annat kontor jag behövde prata med. När jag fick svar igen så var det samma tjej jag pratat med innan som nu meddelade att kontoret var stängt och att de öppnar vid 5 imorgonbitti. Där hade jag suttit i 45 min till ingen nytta. Vi efter detta ut på stan och gick till en italiensk restaurang, inte den som vi åt på häromdan. Jag beställde in lasagne, när den kom in och jag skulle äta luktade det och även smakade kräks så kunde inte äta upp. Tur jag har Mikael med mig :)

När vi ätit klart så gick vi ut i ljumna kvällen. Stämningen är lite nerstämd men s.s inte mycket vi kan göra så vi packar ihop imorgon och åker ner till rederiet så får vi se vad de säger. Antagligen blir vi nekade och då är ju frågan hur vi ska göra, stanna eller försöka boka om flyget och åka hem? Det här blev ett väldigt antiklimax på vår resa och vi får väl se nu vad som händer.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA