I väntan på....

tisdag 17 mars 2020 Udhagamandalam, Tamil Nadu, Indien

Vi tog oss med lokalbuss, 4 byten och 11 timmar senare var vi framme i Ooty. Resan började med berg och dalbana som vi misstänkte sedan blev det savannliknande landskap blandat med storstäder. Sista 5 milen klättrade bussen upp för berget i sakta mak och vi klev av på 2200 möh i en trivsam men livlig by.
Vi bor på ena bergssluttningen med utsikt över byn och har takterass.
Dagen då vi checkade in var ägaren lite skeptiskt frågande till vart vi kom ifrån men han lät oss stanna. Dagen efter säger han att alla hotellägare är tillsagda från regeringen att de måste titta på hälsodeklarationen som fyldes i på flygplatsen. Då började bekymmret. Vi fick inte med oss den. Dagen efter vandrade vi runt i byn för att leta efter en doktor som kan skriva ett intyg. På 3:dje sjukhuset blev vi insläppta och doktorn tittade frågande på oss vad vi ville ha hjälp med då vi uppenbart var friska. Efter att förklarat ärendet ringde han ett samtal sen skrev han en postitlapp med heroglyfer. Det enda jag kan tyda är att jag inte har feber, hosta eller rinnande näsa, inga andningsbesvär, rena andningsljud, vitala parametrar är normala och jag är orienterad. Och allt detta utan att göra en enda undersökning. Jag satt på andra sidan skrivbordet och väntade. Nu gör det väl inte så mycket för jag kände mig ju frisk. Pappret stämplades och hotellägaren blev nöjd.
I övrigt har vi inte märkt av viruset nämnvärt. Livet i byn rulllar på som vanligt.
Dock har vi fått ändra planerna lite. Det verkar faktiskt korkat att försöka fortsätta resan norr ut då reglerna ändras från dag till dag. Målet just nu var Nepal men det får vänta. Problemet är att vi bara har visum till 6/4 för Indien men vi har försökt förlänga dom. Fyllt i 4 sidor och skickat 4 bilagor..... och i väntan på om det blir godkänt kan man testa en klassisk indisk matförgiftning. Hade ju ändå inget annat att göra. Jag har ägnat 4 timmar åt att vara på toa inatt, förvisso en trevlig inrättning med både bide dusch, fotpall, varmvatten och ventilation. Mellan anfallen har jag dessutom löst mord i Sandhamn som Viveka Sten ställt till med:-)
Är aningen urlakad idag och känner mig överkörd men bacillen är ute!
Återgår till takterassen och njuter av tillvaron.
Var rädda om er där hemma!
/Anna

Anna Lickander
Senast aktiv - från Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Kommentarer
Postat av Sylvia

Ja jösses det blev mer äventyrligt än ni hade förväntat er! om fler länder stänger sina gränser blir ju resandet betydligt svårare. Skönt matförgiftning går över fort alla fall! Var rädda om er! Kramis!