Dag 12 - Dagen D som inte blev

fredag 13 mars 2020 Fort Lauderdale, Florida, USA

Detta kommer bli ett långt inlägg. Varit hemma nu i snart 2 veckor men har inte tagit mig tid att skriva men kände jag att det var dags innan jag helt glömmer vad som faktiskt hände. Har fått skriva om det 3 gånger då jag inte hunnit spara det jag skrivit innan resdagboken helt plötsligt rensat inlägget och så har allt försvunnit :( Idag har dagen D kommit som vi kommit till USA för. Vi skulle ut på kryssning till södra Karibien med 6 st vänner som sällskap. En resa som vi sett så mycket fram emot. Sedan vi fick brevet igårkväll så har vi ju inte haft nån förhoppning att komma iväg på båten men hoppet är ju det sista som lämnar människan så... Efter frukosten gick vi alla upp till våra rum och packade och efter det samlades vi i hotellfoajén. Vi checkade ut från hotellet och tog en Shattle ner till båten som låg i Port Lauderdale. Shattlen kostade $9/person, jag lämnade fram 20 och han behöll resten utan att ens försöka betala tillbaka. De är snabba med att roffa åt sig dricks här. När vi kom fram till båten togs vi emot av killar som jobbade med att samla ihop bagage för att skicka på båten men jag sa till dem att vi inte ville lämna våra väskor ännu då vi inte vet om vi får åka med eller inte.

Vi gick in till ingången där stod personer med en febertermometer som de höll mot pannan för se så man inte hade feber. Vi kom alla genom och pratade med en äldre man om vårt läge. Det rådde väldigt stor förvirring även bland de som jobbade där och de visste inte heller vad som faktiskt gällde. Mannen sa iaf - Jo som jag förstått så kommer denna båt att åka och... - detta är inte officiellt men som jag förstår så kommer ni att få åka med... Då vaknade vårt hopp igen. Han sa till oss att vi skulle åka upp och gå till säkerhetskontrollen. Några av oss skulle vara kvar vid väskorna på nedervåningen. Jag, Per och Uffe åkte upp och däruppe stod en vakt som vi pratade med. Han sa att vi kunde gå genom säkerhetskontrollen för att se om allt var ok. Jag frågade då om vi kunde gå ut igen efter kontrollen till de andra - Ja ut kan ni gå men då kommer ni inte in igen.

Där var det bara för oss att vända igen och åka ner till de andra för vi kunde ju inte bara chansa o komma in och lämna de andra att ta hand om bagaget. När vi kom ner och stod och pratade hur vi skulle göra nu kom en vakt fram och undrade varför vi stod där. Vi berättade läget och han bara - nänänä, ni kommer inte med på denna resa. Den äldre mannen vi pratat med först kom fram igen och han sa att vi skulle följa med bort till en sjuksköterska som satt bakom rulltrapporna. När vi kom fram dit så stod 3 par som kom från England där och fyllde i papper. De var inte glada. I brevet vi fått hade det stått att Européer utom UK skulle bli nekade men de här paren hade mellanlandat i Spanien i 40 min och blev nu nekade att följa med båten. De hade kommit dagen innan och vände nu och åkte hem till England igen. När de var klara gick vi fram och fyllde i papprena de hade, de tog tempen igen och kollade pulsen. Ingen av oss visade några symtom och hade ingen feber. Vi fick fylla i en massa frågor som ex. hade vi träffat någon som hade Corona, hur skulle vi veta det men det blev ett Nej. Hade vi någon symptom - Nej. Hade vi vistats i något europeiskt land de senaste 20 dagarna - Ja. Mycket var det att fylla i och när vi fyllt i ett tredje så fick vi en lapp tillbaka som vi skulle ta med oss hem. Där fanns bl.a en mailadress som vi kunde skicka brev till och begära tillbaka pengar på ev. extra flygkostnad.

Ja vi hade ju redan listat ut att vi inte skulle komma med och efter oss började det komma fler o fler svenskar som skulle få samma besked. Mikael pratade med en dam bakom oss och hennes Morfar hade haft Buss- o taxiföretag i Horn och hon blev så glad när hon fick berätta hur mycket hon varit där när hon var liten. Tänk vad världen är liten! Iaf så när vi var klara tog vi våra väskor igen och gick ut. Vi hann väl egentligen inte diskutera hur vi skulle göra nu innan en av vännerna kom med telefonen och gav mig och bad mig ringa chauffören som skjutsat oss till båten. De hade fått hans direktnr., jag ringde upp han och han sa att jag kommer alldeles strax. Det var väl lite överdrivet med strax för det tog väl runt 30 min innan han kom. Det bestämdes att vi skulle åka till flygplatsen och prata med bolagen där för att se om vi kunde hitta biljetter hem. Jag vet inte om Mikael o jag var helt med på tåget men iaf, sagt o gjort vi åkte iväg. Chauffören fick ytterligare $9/person så han tjänade på kort tid 1600 sek på oss.

När vi kom fram så tjatade han att vi skulle ringa han igen när/om vi behövde åka från flygplatsen. Det var ju bra pengar för han så förstår att han tjatade :) Vi tog allt vårt bagage och gick in, jag vet inte vad vi förväntat oss egentligen. Vid Norwegians disk var det helt tomt och ingen att prata med. Vi sökte då efter KLM som de andra flugit med men fick reda på vid informationen att KLM inte flyger från Fort Lauderdale. Jaha, det blev ju lite snopet. Där borde vi stannat upp och pratat men det rusades iväg och helt plötsligt satt vi i två taxi på väg till Miami flygplats och nej, vi ringde inte chauffören som tjatat. Vi tyckte väl han tjänat tillräckligt på oss :) I vår taxi satt vi tre stycken och resan gick på 900 kr (600 för Mikael o mig)! Jag kände att nu börjar dagen att bli dyr och så här i efterhand förstår jag inte riktigt varför vi följde med dem ner till Miami. Menmen, nu var vi där nere iaf så in dit och vi såg Norwegian och där höll folk på att checka in iaf så det fanns bemanning att prata med men vi fortsatte att gå för att se om vi skulle hitta KLM åt de andra.

Kort efter hittade vi deras disk och några av dem gick fram för att prata med personal och när de kom tillbaka hade de bokat om och skulle åka hem den kvällen så de skulle gå och checka in. Det blev ett lite hastigt och lustigt hejdå så stod vi plötsligt själv Mikael o jag. Jaha, ja men vi går väl bort och pratar med Norwegian då så vi gick iväg. Fick stå i en lång kö och de som var omkring oss pratade bara engelska så vi började misstänka att detta plan skulle gå till England. När vi till sist kom fram fick jag prata med en tjej som inte verkade påläst över läget. Hon berättade att de bara flög till England från Miami så om jag skulle köpa biljetter kom vi till London och där skulle jag då leta efter nåt bolag att köpa biljetter vidare till Sverige. Hon försökte då lura på mig biljetter som var väldigt dyra, det var närmare 13000, sen kunde man ju räkna med att biljetterna från London till Sverige inte skulle bli så billiga heller. Hon sa till mig att hon skulle inte våga chansa att inte köpa dem då Trump stängt gränserna och detta var deras sista flygning till Europa. Trump hade ju stängt gränserna FRÅN Europa inte till. Han var väl bara glad att bli av med oss, iaf så verkade inte hon ha så mycket koll på läget. Jag kände att jag vågar nog chansa och Mikael o jag bestämde att vi åker tillbaka till Fort Lauderdale och sätter och ner och funderar hur vi ska göra.

Jag hade sett att det skulle gå hem flyg på måndan därifrån så vi bestämde att vi tar in på hotell nånstans till måndan och försöker att flyga hem då. Fasen, skulle vi ta en taxi till Fort Lauderdale igen och betala multum? Av en vakt fick vi veta att det gick ett tåg till FL som inte var så dyrt så vi letade reda på ett snabbtåg som tog oss vidare till bl.a tågstationen så vi hoppade på det. Väl vid stationen fick jag hjälp av en man att köpa biljetter vilka kostade bara 50 sek/st så det var ju en väldans skillnad på pris. Tåget stod på stationen när vi kom så bara att hoppa på och så for vi iväg. Vi bestämde att inte gå av vid FL flygplats utan åka vidare till tågstationen som låg mer centralt och där sätta oss ner och leta boende. Efter ca 30 min kom vi iaf fram och vi gick ur och satte oss på en bänk och jag gick in och kolla hotell. Jag sa att jag gärna ville bo nära stranden så man kunde njuta de sista dagarna och jag hittade ett som inte var jättedyrt (allt är ju relativt men i jämförelse med andra så...) och låg vid kusten så det bokade jag in från fredan till måndan. Japp då var det klart, nu skulle vi bara ta oss dit också. Det fanns flera taxi utanför och en man uppmärksammade att vi kom så han snabbt fram till sin bil och öppnade så inte mycket val där utan bara att hoppa in. Den taxin var inte av senaste modell, och väldigt sunkig. Chauffören sa ingenting under resan och hade lite svårt att lokalisera vart han skulle först men efter jag visat honom både adress och pekat ut på kartan så drog vi iväg. S.s inte den mest sociala chauffören men vi kom dit vi skulle, jag trodde först han gjorde en redig omväg men tog fram gps:en och såg att vi ändå åkte åt rätt håll så det var jag glad för.

När vi kom fram betalade jag honom och när vi klev ur sa Mikael - Det här känns som ett sånt där hotell som man ser i amerikanska filmer. Alltså det såg inte mycket ut för världen men nu hade jag ju redan bokat så in dit och checkade in. Vi var båda lite trötta efter en lång dag med bara att resa fram och tillbaka och klockan var väl runt 5 på e.m. Jag fick rumsnyckeln och vi gick till rummet som låg en trappa upp. Dörrarna var utanpå så det var som en liten lägenhet vi kom in i och hotellet var betydligt bättre än vad vi tyckt först. Jag la mig ner för att sträcka ut och börja leta flyg hem. Jag gick in på Norwegians hemsida och jag gick in på min sida och valde att jag ville boka om mina biljetter. Valde flyget från FL på måndan 16/3 fick fram vad det skulle kosta, och jag valde att ta förstaklass-biljetter då det bara skulle skilja runt 300 på vanliga sittplatser och första klass. Om jag valt vanligt platser skulle jag behöver välja till väskor vilket vi hade flera stycken var, välja till mat och sittplatser. Medan om jag valde första klass så ingick allt det och större säten så valet var inte så svårt. Det svåra var att boka om, jag fick error hela tiden och gjorde om och fick error. Bytte platser och fick error. Men skitans Norwegian att krångla. Efter att försökt kanske 8-10 gånger så lyckades jag plötsligt och blev jätteglad. Bara det att när jag kollade biljetten så var det ombokat den 23/3. Alltså samma dag som skulle åka hem från början och nu hade jag uppgraderat till första klass på det flyget! Alltså nu var jag gråtfärdig, hur skulle jag göra nu. Klockan hade ju nu hunnit bli väldigt sent då detta tagit sån tid så bara att sova på saken. Det hade varit en händelserik dag och tröttheten slog sig på så vi släckte ner utan att varit ute och kollat området. Det får bli imorgon.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA