Till Portland

lördag 21 mars 2020 Portland, Portland, Victoria, Australien

Lör 21/3 Portland
Får frukost med ägg och bacon levererad till rummet. Sitter utanför i inglasade verandan. Promenerar ut på Kingston pir. Den har sött bättre dar. SIgnalmasten ör en kopia av den som fanns när Kingston var fartygscentrum. I en sten bredvid har man murat in en tidskapsel med information om Kingstons första hundra år som ska öppnas 2058. Vi kör längs kusten till Robe en fiskehamn med marina och turistort. 1865 landsteg här mer än 16500 kineser för att ta sig till Victorias guldfält. Genom att landstiga i South Australia slapp de den immigrationsskatt som krävdes i Victoria. I hamninloppet fiskas det. Blir uppståndelse när jag kommer dit. Jag försöker titta efter och ser något stort runt. Visar sig att det var en stingrocka! Kör vidare längs kusten till Beachport som grundades som valfångststation på 1830-talet. Här finns en rejäl pir ut i vattnet. Fortsätter till Mount Gambier som ligger på sluttningen till en slocknad vulkan. En av vulkanens kratersjöarna kallas Blue Lake och har en intensiv blå färg under sommarmånaderna. Stannar på KFC. Här har de tagit bort alla stolar och gästerna får äta ute. Dagens mål är Portland. Här grundades den första europeiska bosättningen i Victoria 1834. Idag finns här en djuphavshamn, marina och en gammal antik spårvagn. Kollad in Whaler’s Bluff Fyr innan vi tar in på Victoria Hotel, byggt 1853. Supermysigt! Åker ner till marinan. Kommer i samspråk med ett par män från Adelaide som ligger där med sin Bavaria 40 vision. Kul att jämföra segling (är och där. Ägaren var född i Holland men hade bott här i 62 år. Handlar lite frukostmat innan vi kör till Cape Nelson fyr. Ligger högt och vackert. Här finns gamla fyrbostäder för övernattning. I trädgården sitter en liten känguru, walllaby och äter gräs. Helt obrydd om oss. Vi fortsätter ut och klappar fyren. Två på en dag inte illa! Besöker puben på The Mac’s Hotel. Coopers pale ale, favorit i repris. Ost och kex på hotellet. FaceTime med alla barnbarnen. Längtar!

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Lakes Entrance, Victoria, Australien