London Bridge
London Bridge

Great Ocean Road

söndag 22 mars 2020 Apollo Bay, Victoria, Australien

Sön 22/3 Great ocean road till Apollo Bay
Frukost på rummet innan vi börjar resan längs Great Ocean Road. Första stoppet är i Port Fairy som herrarna i Bavarian tipsade om. Här var ett centrum för valfångst under 1830- och 1840-talen. Här finns en fin hamn i en kanal med fritidsbåtar. Skicket varierar minst sagt. Vackra hus ligger längs med. Åker ner till Tower Hill Game Reserve. Det ligger i en vulkankrater. Djuren höll sig undan men det var vackert. Tog en glass innan vi fortsatte. Vi stannar  vid utsiktspunkterna längs vägen. Fantastiska bergsformationer och skummande vågor. Bay of  Islands, London Bridge utanför Peterborough, The Arch utanför Port Campbell. Hör ett par kvinnor prata om att South Australia kommer stänga sin gräns! De var bekymrade. I Port Campbell stannar vi för lunch nere vid surfstranden. Här ligger Port Campbell Surf Lifesaving Club. God sandwich med gott öl Moby från Salt Brewing Co. 10% går till att skydda valarna. Ser området vid Loch Ard Gorge. Här har flera skepp gått under. Längre fram ligger De tolv apostlarna. Här är avspärrat en lång bit längs vägen och gångvögen till utsikten. Informationscentret ör stängt men toaletterna är öppna. Kör ner till udden på Otway National Park. När vi kommer in i skogen står ett par bilar parkerade och människor tittar upp i träden. Högt uppe i eucalyptusträden ser vi först en ensam koala och en mamma med unge i ett annat träd. Kör vidare till fyren på udden men det är stängt sedan en timme. Framme i Apollo Bay tar vi in på Comfort Inn The International. Rejält och bra rum. Kyligt så Björn sätter på AC:n för att höja temperaturen! Går runt hörnet till Great Ocean Road Brewhouse. Äter fisktacos med sallad. Supergott! På rummet på premiärministerns och hälsoministerns tal och frågestund på TV. Eftersom social distansering inte efterlevs kommer pubar och casinon stängas. Caféer och restauranger får sälja take away. Skolorna är fortsatt öppna men föräldrar får hålla sitt barn hemma.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Lakes Entrance, Victoria, Australien