Undantagstillstånd

lördag 28 mars 2020

Hejsan

Det var ett tag sen jag jag skrev men det beror på att jag inte kommit in på resdagboken.

Här har det hänt massor sen sist. I tisdags meddelade premiärministern att beslutet om undantagstillstånd nu träder i kraft fr.o.m. 26 mars och en månad fram. Det innebär bl.a. att man inte får lämna den provins man befinner sig och det är utegångsförbud kl. 19-07.
Nu blev jag orolig på riktigt, innan så har jag inte varit så orolig...det är färre coronafall här i Thailand än i Sverige så bara det har gjort bättre.
Men jag sökte ännu mer på alla hemsidor jag kollat varje dag...men ingenting mer konkret. Då ringde jag svenska konsulatet i Phuket trots att det inte var öppet...det måste finnas ngn slags jour tänkte jag och det gjorde det men hamnade hos en person i Stockholm. Hon visste ingenting...men hon höll med mig i min tankegång om att lämna provinsen innan den 26 mars.
Jag kunde i alla fall inte sova så vi satte igång att packa, jag hade redan bokat taxin med Manop. Ja, jag meddelade ett grannpar också om situationen och våra planer.
Dagen efter gick vi ner till de och bestämde att vi skulle hålla ihop. Så Nina och jag bokade hotell nära flygplatsen, vi fick det och endast 500 m ifrån flygplatsen.
Vi gjorde iordning resten som vi brukar när vi ska åka ifrån huset och var klara långt innan taxin kom.
Det första märkbara med undantagstillståndet var att vid checkpointen, innan bron över till ön Phuket så var det kö och normalt brukar det inte vara det. Men nu skulle alla kollas, det stod militär där med temp.pistoler och alla tempades. När vi var klara passerade vi en buss där det kom ut folk och ställde sig på rad utefter bussidan för temp.tagning.

När vi så kom till hotellet checkade vi in, ställde in väskorna för att åka till Qatardisken på flygplatsen och försöka boka om. Hotellet har fri transfer till/från flygplatsen och ombesörjde det för oss. Vid flygplatsen kom man inte in innan temp.tagning så det blev en liten kö. Tog hissen upp en trappa för trapporna var endast till för personalen. Framme vid Qatardisken så var det stängt och en del infolappar var uppsatta, men vi spelade dumma och ringde på, strax efter kom det en och så en till. Den andra torkade av knappen vi tryckt på. Vi försökte förstå den första men hennes engelska gick inte att förstå och till slut kom det en till som vi med lite ansträngning förstod. Han sa att de endast tog ärenden via mail och telefon, det var bara att vända för att återigen bli tempad för att komma ut.
Tillbaka till hotellet satte vi oss och författade ett mail till Qatar och sen måste vi äta, vi har inte ätit sen frukost och nu är klockan strax halv fyra. Ingen av oss hade egentligen någon aptit men något måste vi få i oss. Vi gick till närmaste restaurang och beställde mat, man får inte sitta ute och äta endast köpa med sig Take-away. Vi köpte en seafood pizza och delade på tre. Den var INTE god så jag åt inte mycket av den. Men det finns att ta av, från "volangerna".
Därefter bestämde jag att ringa till Qatar, till ett speciellt nummer jag fått och hör & häpna jag kom fram efter 3:e eller 4:e försöket. Även våra grannar kom fram på det numret. Vi lyckades boka om och flyger hem idag den 28:e mars istället för den 4:e april. Även grannparet har samma flight så vi håller ihop.

Sedan så hände det saker här på hotellet. Vi har ett gäng tyskar som hänger vid matplatsen/receptionen em/kväll...inget konstigt med det, tycker vi västerlänningar. De satt där även i går kväll och vi satte oss också vid det bordet som var fritt för att inta vår middag och dricka lite gott vin till. Sen satt vi kvar och pratade   Tina gick först till rummet. Sen satt vi faktiskt längre än tyskarna, men jag och Nina gick strax efter. Det dröjde inte länge förrän Hasse kom och berättade att det kom in 8-10 militärer för att checka. Jag hann se de sista som lämnade hotellet.
I morse när vi gick för att handla frukost var allt borta på hotellet...blommor i krukor, solsängarna med bord, parasollen och borden & stolarna vid matplatsen/receptionen ihopplockade.
Det enda som är kvar är möblerna utanför rummen (ett bord & två stolar).

Jag frågade den holländska portiern när jag såg honom, som berättade att de kollade området och sen sa till att de måste följa reglerna som alla andra hotell och restauranger.
Det blev ju lite högljutt hos tyskarna både i förrgår och igår, de drack ju en och annan öl plus lite av starkare vara.
Som portiern sa " it was a little crowded yesterday" så det var tur att de inte var kvar när militären kom.
Hasse och Håkan blev tillsagda av personalen att gå till sina rum när militären kom.

Fick veta idag att i den provins vi har huset i har stramat åt ytterligare, man fick max vara två personer på samma plats, alla måste bära munskydd plus de andra restriktionerna som jag skrivit om högre upp i inlägget.
Det känns skönt att få åka och håller tummarna att det går hela vägen. Jag är glad att jag är positivt lagd och ser det positiva i allt det här.

Hakuna Matata (med reservation)

Margaretha Brunström
Senast aktiv - från Khao Lak, Phang Nga, Thailand