Över bergen till Canberra

onsdag 25 mars 2020 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

Ons 25/3 Över bergen till Canberra.
Efter frukost åker vi till läkarmottagningen med våra ifyllda hälsodeklarationer. Kollar vår temperatur och sedan träffar läkaren Björn. För säkerhets skull skriver han ut recept på Björns sprutor. Vi får våra friskintyg men behöver bara betala för en 65$. Läkaren tycker inte vi ska göra testet, där träffar vi andra och kan smittas. Packar ihop och bilar mot Canberra. Vilken vacker bilfärd! Grönt, tropiskt landskap, serpentinvägar upp på berget, betande får, karga vidder och grönare igen ner mot Canberra. Tyvärr också ett par påkörda rävar, vombat och kängurur. Tankar i Cooma. Har fanns fräscht WC. Uppskattas alltid. Framme i Canberra tar vi en wrap på McD innan vi checkar in på Rex hotell igen. Mindre rum denna gången, blev tydligen uppgraderade sist. Bara tre bilar på parkeringen! Ambassaden har svarat på Björns två mejl och jag har fått en uppdatering via svensklistan. Qatar utökar sina flygningar med viss rabatt med kod travelhome fram till 15/4. Jag kollar och hittar en flight hem 2/4 via Doha och Stockholm. 26 timmar totalt. Skönt nu vet vi att vi kommer hem! Åker till Commonwealth Park för en promenad. Ligger vackert vid Lake Burley Griffin. Tillbaka på hotellet blir det roomservice. Beställer en sallad som vi kompletterar med resten av vår grillade kyckling från igår. Sen kan vi inte motstå chokaldfondanten som vi åt förra gång i restaurangen. Imorgon bitti får vi frukosten till rummet. Social distansering i praktiken.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Doha, Qatar