Dag 13 - Härliga Lördag

lördag 14 mars 2020 Fort Lauderdale, Florida, USA

Hade svårt att sova då jag var orolig att nån skulle slå upp dörren eller komma in via toalettfönstret :D Alltså man får så konstiga tankar ibland, ser nog på för mycket våldsfilmer tror jag :) Iaf på så började jag tidigt igen och då som först visade Norwegian att det var fullt på planen i FL och därför hade jag haft problem att boka platser men när jag kvällen innan försökt boka om visade de att det fanns lediga platser det det fanns det väl inte egentligen förmodar jag, därav alla felmeddelanden. Tänkte då om och började kolla flyg i Orlando. Det är iof 34 mil bort men det går ju att ta en hyrbil sa jag till Mikael och det fanns plan som också gick hem på måndagen 16/3 och det fanns lediga platsen. Det gick bra att boka om mina första klass-biljetter och det medförde inga extrakostnader *peow*. Nu hade vi ändå flygbiljetter hem tidigare och jag letade då efter en hyrbil och bokade in det också. Tog en lite större bil så vi skulle åka bekvämt, skulle ju ändå ta några timmar upp.

Nu var allt inbokat och jag kunde koppla av då jag visste att vi skulle ta oss hem. Jag vilade några timmar till. Mikael skrev till en vi känner som också är i Florida med sin sambo och deras lilla dotter. Mikael skrev att vi bokat om och att flyget mellanlandar i London/Gatwick. Jimmy svarade tillbaka att han och sambon hade pratat om det och att de ville ha ett direktflyg hem då deras dotter inte är så stor så de hade bestämt att stanna till 23/3 och ligga lågt. De var på andra kusten och skulle lägga sig still där och undvika folk.

Det var dags att gå upp och se sig om lite och hitta frukost. Mikael hade kollat kartan lite medan jag vilade så han hade lite koll på området. Vi gick ut och det var en fantastisk dag. Solen sken och det var varmt och skönt. Vi gick över gatan och hittade ett ställe som serverade frukost och jag tog en fransk toast med frukt o grädde. Det var så sött men rackarns vad gott :) Inte bra det här för kroppen men jaja, det får bli ett senare problem :) Gott var det iaf. Mikael tog nån bagel med nån mjukost och kaffe. Oj vad han suktade på min frukost, haha.

När vi var klara där så gick vi tillbaka och packade med oss lite saker i våra ryggsäckar, tog på oss badkläder under kläderna och gick iväg för att hitta ner till stranden. När vi kom ut så gick vi åt vänster då Mikael sett att det skulle finnas en butik en bit bort. Området var så himla vackert så både Mikael o jag var så nöjda över valet. Det var mycket växter och fåglar och väldigt rent och snyggt. Vi hittade snart affären så vi gick in och handlade på oss lite att ha med till stranden. När vi kom ut så gick vi mot stranden och trodde vi skulle hitta en väg ner men noop. Det låg så mycket hotell hela vägen som stängt till och hade sina privata stränder bakom för sina gäster så vi tog oss inte genom. Men det var så skönt att bara gå och se på allt så vi fortsatte gå. Vi satte oss på en bänk och kollade kartan om vi kunde se hur långt det var till en allmän strand. När vi satt där och tittade kom två män i kanske 65-årsåldern och många här är väldigt öppna och pratar med alla vilket de gjorde. Kommer inte ihåg nu riktigt vad vi pratade om men jag passade på att fråga dem om det fanns en väg till stranden. De berättade att det var kanske 800 meter fram och att vi var tvungna att gå dit. De var själva på väg och kunde de orka så kunde vi :) sen knatade de iväg. Vi reste oss och gick åt det håll de pekat ut och efter en stund kom vi faktiskt fram och gick ner och det var verkligen vackert.

Vi letade fram en plats, det var inte så mycket folk så det var skönt att inte ha någon inpå sig. Jag såg en riktigt stor leguan i vallen till stranden. Det är lite obekvämt med dessa ödlor men den kröp in i gräset och försvann. Vi var väl där på stranden i några timmar och hade det skönt. Nu ska man väl inte klaga men det blev ju sand överallt. Vi var så smarta att vi smörjde in oss när vi kom fram och kladdig hud mot sanden kan bara innebära en sak. Men jag var nöjd iaf med valet av plats av hotell. När vi sköljt av oss så gott det gick i duscharna vid stranden så gick vi tillbaka igen. Vi pratade om vad vi skulle äta och Mikael hade sett en McDonalds när vi gick till stranden så den gick vi till. Här märktes det nu att Corona-snacket börjat. Det gick att beställa i apparaterna men det gick inte att gå bordplacering (de hade plockat bort brickorna) utan man fick vänta och så ställde de fram maten och så fick man gå fram och hämta när de gått undan.

Vi åt upp maten och gick ut igen. Man blir lika förvånad varje gång man är i utrymmen med mycket airconditioner. Man sitter nästan och fryser, så går man ut och möter en vägg av värme. Inte för att jag klagar, trivs nåt så fruktansvärt med denna värme och är lite ledsen för att vi fick avsluta den snabbare än tänkt men samtidigt har man ju hemlängtan till alla barn och barnbarn. Vi gick tillbaka och lämnade av grejer och jag började bli sliten och orkade inte göra så mycket mer den dan. Det är så skönt att bara vara.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA