Jervis Bay - Kiama

söndag 29 mars 2020 Kiama, Kiama, New South Wales, Australien

Sön 29/3 Jarvis Bay - Kiama
Får sällskap av kokaburror till frukosten. En fräck en tar Björns ostsmörgås från hans tallrik. Vi får fortsätta frukosten inne. Åker via hamnen och sen till Hyams Beach en lång vit sandstrand. Härifrån ser vi inloppet till Jervis Bay. Runt Hyams Beach ligger fantastiska villor. Fortsätter norrut och stannar i Kiama. Kiama är en mysig gammal stad med äldre hus. Här finns ett par fina surfstränder. På udden vid fyren finns blowholes. Fortsätter norrut till Port Kembla men hittar inget mysigt så vi kör tillbaka till Kiama. Tar in på Kiama Cove Motel. Får ett rum på andra våning med balkong och utsikt över surfstranden. Tar en promenad och köper var sin vårrulle som vi äter på en parkbänk. Spanar på olika take away inför middagen ikväll. Björn köper en portion baramundi med grönsaker och en sallad. Vi sparar salladen till lunch imorgon. Chokladmousse till efterrätt. Vi har det bra här trots allt. Australien minskar nu från tio till två i offentliga sammanhang om det inte är familjemedlemmar. Självisolering är nyckeln. Australier som återvänder hem sätts nu i karantän på hotell i fjorton dagar. Hittills 16 döda. Här har man testat oerhört många och 99% är inte smittade. Totalt 102 döda i Sverige. Vi följer Sverige via tidningar och regeringens pressträffar och världen via nyheterna på TV.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Doha, Qatar