Avslutningskramar
Avslutningskramar

En galen vecka - Skolan stänger helt, undantagstillstånd i landet och Facebook glöder

måndag 30 mars 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Måndag 23/3 Nu kör vi på med nya skolan! ...och dagen avslutas med skrivarkurs och nya regeringsbesked
Många av familjerna på skolan har nu valt att lämna i förtid. Dock inte vi...

Nu hade vi studerat hemma en halv vecka sedan föregående onsdag. Det var dags att förbättra rutiner, samt att hitta ett bra sätt att få fortsatt stöd av barnens lärare via några korta planeringssamtal varje vecka. Först träffade vi Stina - tillsammans Sigge och jag. Vi gjorde upp en plan för veckan.

Efter samtalet satte vi oss, tillsammans med 10-15 andra barn, vid ett långbord med utsikt över stranden och vattnet för att studera tillsammans. Där blev vi kvar till det var dags för lunch och efterföljande rast där barnen lekte runt. Sigge spelade volleyboll och King och Saga hängde runt med klasskompisar i gympa-hörnan.

Efter lunch gick sedan Saga och Hanna iväg för att träffa Malin för veckoplanering. Strax innan detta hade ett nytt meddelande gått ut som förmedlade att vi inte längre får utnyttja pool och gym på Slowdown. Detta meddelande skapar ganska mycket oreda då det omedelbart bryter känslan av att vi tillsammans är en stark grupp som samlas runt omkring skolan och Slowdown.

Det som tidigare förmedlats från skolan/Slowdown var att man ville skapa en "Bullerbykänsla" för oss som var kvar. Nu blev det automatiskt känslan av "vi-och-dem" där barnen och föräldrarna som bor på Slowdown spenderar dagen på ett sätt, medan vi andra spenderar den på ett annat. Hur blir det om skolbarnen tillsammans vill dra till poolen, får inte alla bada då? Dessutom svårt för familjer som likt oss har mindre barn som inte går i skolan som mellan storasyskonens samtal med lärare skulle behöva svalka av sig. Vi kommer att ha svårt att navigera oss genom en dag med Sanna under dessa förhållanden. Slowdown är inget ställe som erbjuder skugga någonstans.

Vid 15.30 tiden har vi tröttnat på Slowdown och en ganska uppriven stämning. Vi åker ned till "The Lazy Lodge" på Khlong Kong stranden där vi anmält Saga på skrivarkurs med Caroline Engvall, författare och en otroligt trevlig person. Jag pratade också länge med ägaren till "The Lazy Lodge", en trevlig kille från Ljungby.

När vi anländer är vi törstiga och trötta så det blir lite uppiggande Coca-Cola, en stunds avslappning i skuggan av en Sala och sedan ett bad i havet för oss vuxna. Sedan börjar Saga sin skrivarkurs tillsammans med fyra andra barn på terassen i solnedgången. Sigge och jag passar på att spela fotboll på stranden så det står härliga till, ända tills Saga's kurs är klar 1,5 timme senare. Sanna sover. Hanna följer det senaste om Coronasituationen.

Vid 18.30 tiden när kursen är klar så är vi inbjudna på födelsedagsmiddag på stranden. Vi är 3-4 familjer som tillsammans firar att Edde fyller år. Edde är Sagas kompis Vicki's pappa. Vi fick en väldigt trevlig middag, förutom att Sanna valde att ha sin absolut sämsta kväll på hela resan. Hon var så ledsen och arg att vi inte alls kände igen vårt barn. Sällskapet gjorde dock att vi inte kände att vi störde utan vi kunde stanna kvar som planerat till taxin hämtade oss vid 20.30 för hemresa.

Under middagen möttes vi tyvärr av beskedet att Thailands regering har nu annonserat nästa steg i sin Coronabekämpning. Man inför undantagstillstånd i en månad. Man stänger ned restauranger, pooler, gym och träningsnläggningar och förbjuder även dyk-/snorkelturer och liknande evenemang. Det sistnämnda olyckligt nog en dag före vår planerade snorkeltur som barnen och jag verkligen sett fram emot. Saga blev förkrossad, Sigge också...

Facebook-gruppen "Vi som älskar Koh Lanta" började återigen glöda under senkvällen och natten, nu med nytt bränsle i form av vad som egentligen skulle hända dagen efter när de nya reglerna skulle träda i kraft...

Tisdag 24/3 Blås av! Blås av! Skolan stänger!!!
Tisdagen börjar med ett meddelande att alla förmiddagssamtal med lärarna är flyttade till eftermiddagen. Kort därpå kommer följande besked. Skolan stänger helt...

"Under gårdagen har de Thailändska myndigheterna beslutat om nya åtgärder för att minska smittspridningen. Restauranger, pooler, idrottsanläggningar, lekplatser måste hållas stängda fr.o.m. idag. ... Pga de rådande omständigheterna har vi ingen annan möjlighet att bedriva den avancerade distansundervisningen på Slow Down som vi utlovade igår. Vi har tyvärr inget annat alternativ än att stänga skolan så fort lärarna har haft avslutningsamtal..."

Vi får även reda på vid frukost att den nya påbudet från regeringen fått Regina och Jakob - våra partners-in-crime på Lanta Complex - att bestämma sig för att boka sin hemresa och åka hem. Med avresa på söndag, men lämnar Ko Lanta redan på onsdag. Suck, det var tråkigt! Nu blir det bara vi och en familj till kvar (Jack, Natee och Kiera) på Lanta Complex.

Tisdagen spenderar vi med hemma-studier (vi har "Slowdown-fritt") och med mycket god koll på alla diskussioner som pågår på Facebook-gruppen kring nedstängningen som pågår.

Naturligtvis drar det även igång en diskussion kring skolavgifterna, då skolan har inte tänkt betala tillbaka något och hänvisar till force majeur. Ett tveksamt beslut som vi kommer att diskutera vidare.

Gårdagens nya besked från regeringen får nu ännu fler att köpa nya biljetter hem. Tyvärr har nu även våra vänner från Växjo bestämt sig för att åka hem. Sigge kommer att sakna Liam, vi kommer att sakna Daniel och Agneta.

Det här var även natten då jag inte sov en blund på grund av en bultande fot. Jag kände hur inflammationen växte i foten dår jag mellan två tår dragits med en svampspricka under två veckor. Funderade på om det var bäst att traska över till kliniken mitt i natten, men valde att vänta.

Onsdag 25/3 Avslutningssamtal för barnen. Plus avsked på Lanta Complex
Foten behövde helt klart tas om hand. Med tanke på Corona-läget så kändes det inte aktuellt att dra på sig någon allvarlig infektion och behöva söka störra sjukhus på annan ort. Kliniken rakt över gatan tog väldigt väl hand om mig. De upptäckte hur en massa sand letat sig in i min fot, där det växt fast under den nya huden. Det blev till att klippa upp, tvätta och lägga om. Det kändes bättre så fort jag lämnade kliniken, och resten skulle all antibiotika och inflammationshämmande ta hand om under närmsta veckan. Tyvärr inget bad på ett antal dagar, och ett snart återbesök för omläggning väntade.

Det blev ju otroligt abrupt. De mitt-i-veckan samtalen vi hade bokade för barnen blev nu istället avslutningssamtal. Klockan 12.30 träffade vi Stina för att avsluta Sigges skolgång på Lilla Svenska och 13.00 träffade vi Malin för att göra samma sak för Saga. Hur snopet blev inte det!?

När vi vandrar ner över Slowdown området för våra samtal så börjar det kännas väldigt ödsligt..

Det blir lite känslosamt och tråkigt med avslutningssamtalen. Barnen har trivts väldigt bra och vi är stolta över vad de gjort här sedan vi kom. Barnen fick sina medaljer, fina ord och kramar från Stina och Malin. Efter samtalen känner vi oss väldigt klara med "Slowdown" och vi åker hem direkt.

På eftermiddagen tar vi ett tårögt farväl av Jakob, Regina och Vidar. Det är väldigt tråkigt att missta dem. Sanna sover fortfarande sin eftermiddagslur när de lämnar vid 16.30 tiden. Hon kommer att sakna Vidar.

På kvällen promenerar vi längs med stranden bort till Bambie's där vi för första gången äter på kvällen. Vi kollar lite vad som gäller med hur vi kan utnyttja poolen på dagarna. Det visar sig att poolen kommer att vara helt stängd framöver.

Torsdag 26/3 Skola hemma..och en sjöborre i foten
Nu är det upp till oss att hitta nya skolrutiner. Barnen får sova ut, spela lite, äta frukost och sedan drar vi igång. Sanna kan inte vara närvarande vid uppstart, då blir det kaos. En av oss går iväg med henne till stranden sedan kan skolan börja. Barnen jobbar på jättebra under förmiddagen med matematik och svenska.

När Sanna kommer tillbaka så får hon bada i poolen en stund medan skolbarnen avslutar sitt förmiddagspass. Efter det får de svalka sig i poolen.

På eftermiddagen går vi ned till Bambie's där barnen får fortsätta sina studier. Det är också sista gången vi ser våra nya Göteborgsvänner som är på väg hem. Pappa Martin lyckas trampa på en sjöborre under eftermiddagen, så det blir att vinka av honom på hans väg till kliniken.

Fredag 27/3 Skola hemma och fredagsmys
Vi fortsätter med skola med fokus på matte och svenska för båda barnen. Sigge kämpar på jättebra med både sitt skrivhäfte i matematik och med att klara digitala uppdrag i Elevspel där han denna veckan räknar 10-kamrater. Han har även fått i uppdrag att läsa, helst högt och gärna i en bok med små bokstäver. Han får på fredagen ett genombrott vilket gör honom stolt.

Saga har förutom matematik denna veckan också jobbat igenom ett första kapitel av boken "Styx märke" med tillhörande uppgifter, samt klarat av sin engelska text som hon hade i sin planering. Bra jobbat!

Eftermiddagens skola förlägger vi på Bambie's, det skall visa sig vara sista besöket för oss. Sorgligt, men det visste vi inte då

Det blev även ett återbesök på kliniken för att lägga om såret på foten. Sköterskan såg skeptiskt ut till att jag inte kommit som planerat dagen innan, men SOS International tyckte inte det var värt att betala för omläggning och då tyckte jag att jag kunde dra ut en dag extra på det. Tack och lov såg det jättefint ut.

På kvällen är det fredagsfilmen på Netflix, hela familjen sitter då på Sagas säng med ryggarna fastnaglade mot väggen och med datorn framför oss på ett bord. Lite fredagssnacks i skålarna och med Sprite i glasen så känns det som livet är ganska bra för oss. Imorgon bitti är det helg :-)

Lördag 28/3 Coronakiosk och thai regeringen vill att vi stannar hemma
Thailands regering har ännu inte infört något utegångsförbud, däremot har de vädjat till alla att stanna hemma under helgen. Det har vi tänkt att respektera så när som ett besök på stranden framåt kvällen.

Barnen älskar att gå till 7-Eleven på lördagar, där de noga genomsöker hyllorna, letar ut sina favoriter och räknar på hur de bäst kan spendera sina 40 godis-Bath.

Därför var det inte helt enkelt att kommunicera att de inte får följa med till affären denna veckan. Istället kom vi på en ny ide'. Jag gick och köpte allt godis de brukar köpa - och en del extra. Sedan körde vi Coronakiosk hemma. Allt godis fördelades i kiosken, allt hade prislappar, de fick en egen påse, egna pengar i plånbok - och bäst av allt fick de 60 Bath (!) var istället för den vanliga summan på 40 Bath. De checkade ut sin påse och betalade till Hanna i kassan.

Barnen köpte Corona-kiosken med hull och hår, så den lär återkomma.

Vi hade en kalasmysig lördag där vi käkade godis, badade i vår pool och framåt kvällen så vandrade vi ned till stranden, spelade fotboll (testade foten igen) och busade runt fram till solen gick ned. Kvällen avslutades hemma på innergården med middag levererad av Mr Nui, och sedan filmkväll på barnens rum.

Söndag 29/3 Öns andra Corona fall är ett faktum. Och jag klipper mitt hår..
En fransman som checkat in på Lanta SportResort hämtades i ambulans på morgonen och diagnostiseras senare med Corona. Han anlände till ön fyra dagar tidigare från Phi Phi.

Igår kom polisen då någon larmat för att gymmet var öppet. Fyra högljudda engelsmän tränade och då det nu endast är tillåtet att ha träning för hotellets gäster så fick Penn en tillsägelse. Hon vädrar kanske pengar nu när hon har det enda öppna gymmet på ön. Problemet vi ser är att Lanta Complex kan dra till sig de gäster som tränat på Lanta SportsResort, som nu haft ett Corona fall.

Hanna tyckte att en av engelsmännen som tränade Muay Thai igår hostade svårt. Jag avstod därför morgonens träningspass.

I linje med regeringens rekommendation håller vi oss hemma på dagen. Penn valde dumt nog att fälla ett träd vid poolen så det blir inget bad förrän efter lunch.

Jag känner mig lite wild-and-crazy idag. Sugen på att få saker gjort. Det blir ett besök till plastic-fantastic affären som ligger bredvid vårt hotell, där inhandlar jag en rakmaskin. Klipper av i stort sett allt hår. Ser för jäklig ut..men otroligt skönt.

Sedan går jag bort till Oppo shoppen och köper en ny mobil telefon. Tre månader utan en egen telefon får räcka. Det blir en Samsung S20s. Blir nöjd och glad.

Hanna lagar pannkakor till lunch, sedan badar vi och efter att Sanna vaknat så blir det trots allt en stund vid stranden. Jag springer en runda (för första gången på min tidigare inflammerade fot), Hanna och barnen leker och sedan spelar vi lite boll och badar. Det blir en öl och lite god läsk för barnen i solnedgången. På kvällen hade vi planerat att äta på VR som verkar ha öppet sin restaurang på stranden, men vi ändrar oss och beställer återigen från Mr Nui's restaurang.

Det sista direktplanet till Skandinavien lämnade Krabi den 29/3. Det var många Koh Lanta- resenärer ombord. Det fanns även många lediga platser då flera hade bokat dubbla flyg för att säkert komma med. Ett antal bestämde sig i sista sekunden för att stanna kvar på Koh Lanta och deras stolar stod tomma på flyget.

Ska bli spännande att se vad nästa vecka erbjuder, denna veckan har sannerligen haft sina ups-and-downs. Ciao!

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand