Hjälp med biljetter i rätt tid

fredag 20 mars 2020 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Beskedet kom från ena dagen till den annan, vi var tvungna att lägga ner våra program för att risken att bli smittad eller föra Corona viruset vidare var för stor om vi bar på det, att leva så nära som man gör på ett skepp. Alla förstod vad det handlade om och det märktes att det var stor förvirring men också handlingskraft i orden när beskedet kom, många börja packa och städa... andra tog det längre tid för...

Mina vänner hade lite delade åsikter om man skulle stanna kvar på skeppet eller åka hem.. Jag tänkte nog att jag stannar kvar.. Jag träffade en av mina vänner vid kaffe / te bryggaren och hennes första fråga var, vad gör du Anneli? åker du hem eller stannar du kvar? Jag var helt inställd då på av avsluta mitt jobb och stanna minst en vecka till men hon sa ” Anneli, som din vän så tror jag du ska tänka på att åka hem. Du är älskad hur du än gör och det finns inga krav att du behöver stanna i detta läget, vi vet inte hur lång tid detta tar. det kan ta månader".. Jag tänkte mycket på detta den kvällen (dagen efter vi fått beskedet) och var nu tvungen att ta ett rätt så snabbt beslut, för att få biljetter hem..  skulle jag åka hem eller stanna kvar på skeppet nu när vår verksamhet avbrutits och inga fler ögonpatienter skulle opereras..

På natten mot söndagen så hade jag svårt att sova och kroppen var otroligt stressad och jag kände mig nästan sjuk. Kl 4 på morgonen var jag fast besluten att åka hem och skickade då ett mail till mina församlingar som stöttar mig, till familjen och till Mercy Ships Sverige, för att omboka mina biljetter.
När jag klev upp den morgonen så kom jag på mig själv att mina andetag var tunga och det fanns stor oro i kroppen. Jag hade fortfarande inte fått någon kontakt med resebyrån för de började arbeta på måndag morgon.. Jag skickade nu några meddelanden till några av mina vänner med önskan om att de skulle be för mig och alla på skeppet. Detta corona epidemin blev nu en verklighet, och det kom nu så nära.. flera vänner åkte hem samma kväll, helt oväntat så var de borta.. påväg hem. Jag startade att packa mina saker och packade ner mitt rum den kvällen utan att veta när jag kunde åka..

Efter en stund så kom ett meddelande från en av mina barndomsvänner med texten, Gud har omsorg om dig och du kommer att få Hjälp i rätt tid

Jag blev helt tagen av Guds omsorg och hur han gör rätt sak i rätt tid.
jag blev i den stunden helt lugn och förstod att Gud kommer att ge mig biljett exakt i rätt tid.

Måndagen kom och jag såg nu på flygbolaget att biljetterna började ta slut på måndagkväll.. tisdagkväll.. Jag väntade och väntade på besked från resebyrån och på måndag eftermiddag fick jag besked om att min biljett var ombokad till Bryssel, på onsdagkväll kl 22:15, men ifrån Bryssel var det inget flyg till Sverige, allt var inställt. Jag blev lättad att jag hade en biljett till europa och tänkte att jag nu får några extra dagar att avsluta och packa operationssalen. På måndag kväll kom ett meddelande att all flygtrafik till Europa från Dakar internationella flygplats kommer att vara stängt 1 månad från onsdagkvällen kl 23:59, precis den kvällen som jag skulle hem. Flera från Australien blev stressad av detta och bestämde sig på kort varsel att åka hem nästa dag.. många av mina nära vänner åkte hem och det kändes så konstigt att detta hände så snabbt, så overkligt.

Kl 18:50 på onsdagen den 18 mars, sa jag hejdå till mina vänner utanför skeppet och checkade in och satt i flygplanet med en lättnad att kunna åka ut med det sista flyget mot Europa. Vi lyfte kl 24:01 och resan gick mycket bra. Jag kom fram i Bryssel nästa morgon och gick direkt till disken för att kolla med dem hur jag skulle ta mig hem. Hon tittade på min biljett och började knappa.. efter ca 3-4 minuter så började det rassla i skrivaren och den första biljetten kom ut.. hon fortsatte att skriva och fler sidor kom. Hon förklarade med en klar röst att jag skulle ta ett tåg mot Amsterdam och därifrån åka med ett fly på eftermiddagen mot Göteborg. Tågstationen var en trappa ner och tåget avgick några minuter efter att jag kom till perongen, ” jag fick biljetterna i rätt tid”. På resan träffade jag en familj från holland som var missionärer i Guinea-Buissau, som också åkte hem pga Corona viruset. De hade varit missionärer i 34 år och aldrig mött någoting som detta.

När jag satt på flyget påväg hem till Sverige, så var det med en glädjetår som jag såg Göteborg från flygplanet, Västra Frölunda och Fiskebäck från ovan, helt fantastiskt känsla, Gud är god.

Nu började min hemresa på riktigt.. att komma hem..

Gud förbereder allt i rätt tid och det visade sig att jag kunde komma hem till min egen lägenhet, trots att den var uthyrd så kunde hon som bodde där flytta ut. Gud hade förberett henne och hade en lägenhet förberedd.

Jag blev hämtad av en fantastisk vän, underbart att få skjuts hem. Jag var nu isolerad under en tid för att vara säker på att jag inte tagit med någon smitta från flyget eller flygplatser.. nu skulle man vara själv en tid... jag bestämde mig rätt tidigt att försöka ha rutiner, att gå på en promenad i parken varje dag för att få se naturen och andas frisk luft.

jesaja 43 har varit ett viktigt bibelord för mig," va inte rädd jag är med dig, du är värdeful i mina ögon".

Läs gärna också Ps 91

Berätta gärna om hur din resa hem har varit och hur du har haft det i din tid av isolering.

Guds rika välsignelse!
/Anneli