Tystnad! Skolarbete pågår.
Tystnad! Skolarbete pågår.

Our new normal: Perspektiv från första fulla veckan med hemskola

måndag 6 april 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

The Times They Are A-Changin'. Det var inte så länge sedan jag skrev ett inlägg om hur vardagen ser ut för oss här på Lanta.

Ovanstående inlägg var från slutet av Januari. Det har hänt en hel del sedan dess; eller rättare sagt det har hänt löjligt mycket sedan dess. En nyhet från den gångna veckan är att vi nu har ett nationellt utegångsförbud 22.00-04.00, startade i fredags 2/4. Beslutet är med stor sannolikhet också redan fattat att ön stänger helt för in-/utresa. EU har också erbjudit ett antal plan som tar hem oss turister till Europa igen. Och det kommer att hända ännu mer framöver....några fler åtgärder som troligen kommer framöver skriver jag om mot slutet av detta inlägg.

Efter förra veckans permanenta stängning av skolan, samt nedstängning av restauranger, pooler, gym, träningsanläggningar, turer och evenemang så har den här veckans stora grej för oss varit att hitta en ny vardag. Den vardagen är väldigt annorlunda mot tidigare och den här första veckan har dagarna formats till att se ut ungefär så här.

En långsam start på dagen
Väckning! Existerar inte. Ingen klocka. Det funkar. Vi sover bra mycket längre än tidigare. Sanna också. Någon vaknar runt 08.30, den siste av oss runt 09.30. Det vanliga är att Sanna vaknar först, men det kan också vara Sigge. Det är relativt ovanligt att någon av oss föräldrar eller Saga går upp först.

Alla tar det lite lugnt på sitt håll någon timme. Sigge och Saga oftast med läsplattor på sitt rum, alternativt i soffan i vardagsrummet. Hanna och jag oftast med en kopp kaffe på innegården med Sanna som spatserar runt och dricker upp vårt kaffe.

Frukost! Serveras runt 10.00-11.00. Vi har ett bord precis utanför vår dörr där vi dukar upp yoghurt med corn flakes och honung, gröt med sylt och mjölk, kaffe, juice coh rostad bröd. Sigge's frukostar är enorma, typiskt en tallrik yoghurt, en tallrik gröt och fyra rostade mackor! Saga och Sanna äter inte lika mycket.

Skola och bad fram till lunch
Efter frukost börjar barnen sitt första pass med skola. Vi brukar köra matematik direkt på morgonen och sparar gärna läsuppgifter och filmer till eftermiddagen. Saga har denna veckan jobbat med "tal i bråkform", hon ligger på exakt samma ställe i matteboken som kompisarna hemma. Hon räknade klart veckans uppgifter under måndag-tisdag. En kul dag hade vi på torsdagen då vi fokuserade på NO-experiment inom området "Luft och vatten". Nu står det små burkar utanför vårt rum och i vårt kylskåp som mäter avdunstning.

Sigge har denna veckan räknat klart matteboken. Detta var en extrabok på 80-sidor som han fick av Stina, då materialet från Norra Strandskolan tog slut snabbare än Sanna hinner säger "Glass"!

Samtidigt som Saga och Sigge kör skola så får Sanna hålla till på annat håll. Det blir antingen en promenad till stranden där vi leker i skuggan från träden, eller blir det ett långt simpass i vår lilla pool på Lanta Complex. Blir det ingen promenad till stranden så blir det istället ett ännu längre simpass.

När de stora barnen börjar tappa fokus på skolarbetet, vilket brukar ske efter drygt en timme, så får de ansluta i poolen eller göra något annat på rasten.

Runt 13-14 tiden så börjar Sanna blir trött. Hanna brukar ta en kort sovpromenad med henne. Det går ganska snabbt att somna, sedan får Sanna njuta av lyxen att sova inne i ett AC kylt rum. Detta är något hon aldrig fick innan Corona förändrade vår vardag. Då fick hon alltid sova i en varm vagn nere vid stranden. Inget ont som inte för något gott med sig, eller..?

Lunch och lunchrast
Lunchen lagar vi numera hemma. Det blir något enkelt av typen omelette, pannkakor, korv och makaroner, gröt, youghurt, flingor etc. Matkostnaden är alltså på nedgång.

Efter lunch har barnen rast. Kravet är att rasten sker utan läsplattor, men kortspel och liknande går bra.

Skola och bad efter lunch
På eftermiddagen så har det blivit mycket svenska, engelska, samhällskunskap och NO för Saga. I svenska har hon jobbat med veckans ord, substantiv och verb, samt ett läsprojekt kring boken "styx märke". I samhällskunskapen så har hon jobbat igenom olika uppgifter som "sociala nätverk" och "familjen då och nu". Vi börjar också planera lite för ett nytt projekt kring att skriva saga.

Sigge har denna veckan fått ett genombrott med sin läsning. Han läser numera böcker med små bokstäver själv, vilket var jobbigt tidigare. Vi har också fått honom att läsa högt, vilket var något han inte gillade tidigare. Urkul! Starkt! Vi laddade ned lästjänsten "Polyglutt" gratis en månad, vilket används flitigt just nu.

Sigge har också fått börja jobba med UR's program (Livet i bokstavslandet/-mattelandet och Djurverket). Han gillar när han får sitta och lyssna själv.

Vi brukar avsluta skoldagen runt 3-4 tiden på eftermiddagen. Då får barnen ta det lugnt en liten stund innan det är dags för deras föräldrars favoritämne...

Kvällsbad
Vid 16.30 tiden, när det svalnat av lite, smyger vi ned till havet och stranden. Från att det ligger nästan helt öde mitt på dagen, samlas det fortfarande en hel del människor på stranden denna tiden. Nittio procent av alla på stranden är nu thailändare. De har ju inga jobb nu när alla turister åkt hem så de går ned för att bada, men framförallt för att leta musslor i strandkanten. Det sitter thailändare med jämna avstånd längs med hela den nästan tre kilometer långa Khlong Dao stranden. Det finns också ett fåtal joggande och powerwalkande turister på stranden.

Vi spelar fotboll och volleyboll, leker med Sanna, och så samlar vi musslor som vi ger thailändarna. Sen badar vi såklart! Alla restriktioner har ju lett till något väldigt positivt för vår familj. Det som var omöjligt händer nu varje kväll... att våra barn ligger och guppar i havet 1-1,5 timme i solnedgången varje kväll! De som tidigare bara ville vara i poolen.

Det har gått mycket vågor under veckan vilket har varit extra kul för barnen. Man märker på de mycket större vågorna, men också på åskvädren som börjar byggas upp runtomkring, att det börjar dra mot regnsäsong. Förhoppningsvis så hålller vädret sig i schack ett tag till, även om vi fått ett par regnskurar denna veckan. Flera dagar i veckan har vi stämt träff på stranden med Galina och Mattias och deras tre barn Nina, Kira och Victor. Hanna har också tagit ett par promenader med Linda, mamma till Sigges kompis Harry.

Dusch & Dator
När solen gått ned skyndar vi hem för att undvika mygg, efter dusch är det sedan fri aktivitet tills kvällsmaten står på bordet. Fri aktivitet betyder läsplatta, inget annat, för Sigge och Saga. Vad de spelar? För det mesta Roblox, som innehåller spel som AdoptMe och Bloxburg. Det är faktiskt riktigt kul att lyssna på dem när de spelar, de samarbetar hela tiden och de spelar ofta med kompisarna hemma. Denna veckan har det också varit en hel del samtal hem till kompisarna, ofta spelar de tillsammans med telefonen påslagen.

Matleverans av vår vän Mr. Nui
Knack-knack...vi sitter i barnens rum, eftersom det är det enda rum där vi har ACn är igång, när Mr. Nui knackar på dörren. Middag runt klockan åtta börjar bli rutin. Då slevar vi upp paneng curry, larb gai eller vad det nu kan vara för dagen och korkar upp en kall. Sigge älskar Mr. Nui's tjocka fluffiga pannkakor, medan Saga varvar mellan sötsur kyckling med ris, paneng curry eller chicken nuggets.

Det funkar otroligt bra att överleva på take-away kväll efter kväll, eller home delivery som det blir då Mr. Nui mer än gärna sätter sig på motorcykeln och kör ut med maten. Ibland tar han med sig Jasmine, sin lilla 1-åriga dotter också.

Mer skärmtid, sedan är det läggdags
Sanna får stanna uppe över middagen, men vid halv-tio tiden så är det hög tid för läggning. Vi tar en kvällspromenad så att hon somnar. Sigga och Saga spelar vidare, alternativt tittar de på Talang på YouTube. De gör nästan allt tillsammans, det gör att hela läsplatte-grejen känns lite bättre. När vi kommer in sätter vi på en Netflix film i barnens rum och tittar fram till det är läggdags vid ca. 22.30.

Slutligen
Med all säkerhet lär vår situation ändras igen, men det här känns som vår nya normalsituation efter skolstängningen. Allt vi ber om är att thai-regeringen inte inför totalt utegångsförbud. Det flesta andra restriktioner kan vi leva med...

Med ovanstående sagt. Det pyr hela tiden..
Facebook fortsätter glöda även denna veckan.

Flygen utifrån Krabi är nu få. Endast bolaget Vietjet flyger till Bangkok nu.

Vi vet inte om det blir utegångsförbud 24/7. Det är stor irritation från thailändare och bofasta utlänningar som stör sig på turister som hyrt in sig i villor och som vägrar respektera rådande regler. De träffas, festar, spelar volleyboll och vägrar bära munskydd. Polisen har gjort tillslag mot festande västerlänningar både i Phuket och nu också Lanta. Polisen jagar också karantänrymlingar..

Denna veckan började det sprida sig rykten och information om ett kommande beslut att stänga Krabi och Koh Lanta från den 6/4 och 14 dagar framåt. Detta som ett resultat av att Lantas kommunstyrelse oroats så mycket av alla västerlänningar som strömmat till Lanta senaste tiden från framförallt Bangkok, Phuket och Koh Phi Phi. En stängning skulle innebära att ingen, förutom de med som har flygbiljetter, kan ta sig in från Lanta och Krabi under dessa dagar. Det lär bli så.

Av helgens obekräftade, men troliga, information så verkar det som att hotell kommer att stänga även på Lanta men att vi kommer att kunna bo kvar på Lanta Complex då det har en annan typ av licens. Alla turister och deras bostad måste registreras i denna process. Trots att ryktena är obekräftade så kommunicerades det i helgen att frånflytt skulle ske redan under lördagen som gick. Vi sitter lugnt i båten eftersom det sägs att vårt boende skall fortsätta vara öppet..Vi får se hur det blir...

En trygg informationskanal
Den svenska facebookgruppen för oss som är på Koh Lanta adminstreras av journalisten Kim Wadström. Hon är fantastisk på att hålla oss uppdaterade kring situationen baserat på fakta som är snabb och korrekt. Vi känner det här som en enorm trygghet i dessa tider.

Kim har många strängar på sin lyra, nu har hon även efterlyst om någon restaurang på ön fixar en svensk påsktallrik för hemkörning till nästa helg. Vi får se, det hade varit trevlig på påskafton!

Vi hörs snart igen

Hanna & Micke Martinsson