Hemma

lördag 11 april 2020 Norrtälje, Stockholms län, Sverige

Hejsan alla

Imorrn är det två veckor sedan vi kom hem, en vecka tidigare än planerat. Men så blev det den här gången pga...ja ni vet varför och det var skönt att komma hem, men samtidigt skrämmande.

När jag kom in till city för att ta mig vidare till Norrtäljebussen som skulle ta mig hem så började jag känna mig orolig.
Varför då undrar ni säkert?
Jo för folk runt omkring betedde sig som om det inte fanns en pandemi, visst några höll avstånd men inte många. Ja, ja tänkte jag det är inte så många människor ute som det brukar så de här få man ser kan jag inte döma på förhand.
Nu har jag varit hemma ett tag och har valt att hålla mig ganska så isolerad, jobbade lite hemifrån men det fanns inte tillräckligt med arbetsuppgifter för mig så nu har jag semester istället. Väldigt ensamt är det...men så är det för många nu...bara att gilla läget.

Det finns så många som tar det här på allvar och håller distansen, men det är också många som lever och rör sig precis som vanligt. Utan att verka bry sig eller så har de en övertro att de klarar det här.
Jag är mer rädd och orolig för att smittas här hemma än jag var i Thailand. I Asien har man en annan syn på smitta oavsett om det är en enkel förkylning eller som nu en pandemi. Ja och så har de också en annan kultur, man kramas inte eller tar i hand när man ses så det finns redan en naturlig distans. Men det viktigaste och bästa är att när man är det minsta förkyld så använder man munskydd och det är för respekt mot andra som är friska.Nu i dessa tider måste alla bära munskydd, något som inte känns främmande för dem. Här hemma har jag endast sett en person med munskydd och hen hade visir och handskar också...hen tillhörde säkert högriskpersonerna. Det sämsta är att jag själv beter mig likadant...struntar i munskydd. Jag har beställt ett bättre än de jag hade i Thailand med ventil och säkerhetsbeteckningen FFP2. Den kommer jag att använda när jag går ut och när jag är åter på arbetet. Andra får tycka vad de vill...

Då jag tillhör riskgruppen så tar jag mig till affären tidigt och handlar. Helst före sju på morgonen och går inte det så antingen tidigt på fm eller sent på kvällen. Då är det färre kunder i butikerna. Handla on-line kan man göra om man kan vänta på att leveransen sker först om 1-2 veckor, då on-line handeln ökat så mycket till följd av situationen och man inte hunnit med att utöka den i samma takt.

Ja det är en orolig tid och ingen vet när det blir bättre, vi vet bara att det så småningom blir det och då till en kostnad av lidande och dödsfall. En svår tid för oss alla.
Men det sista som överger människan är hoppet. Vi ses IRL när covid19 är över.

Hakuna... Nej
Ha det gott