Lockdown nivå 4

torsdag 30 april 2020 Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Imorgon 1/5 övergår ett totalt stängt Sydafrika till lockdown nivå 4. Egentligen är skillnaden inte så stor. Det mesta kommer fortsatt att hålla stängt. Man får inte ses eller socialisera sig på något sätt i grupp. MEN från kl 06-09 hela 3 timmar på morgonen får man röra sig fritt utomhus i en radie av 5 km från bostaden:-) Dock är det vinter här så det ljusnar inte förens kl 7:30 och det är inte säkert att vistas utomhus i mörkret. Så i själva verket kan man vara utomhus mellan 7:30-9. Jag kommer stå klar i startblock med ansiktismask imorgon bitti när solen orkar över bergen:-)
Går nästan dagligen dom 300 meterna till affären, bara för att. Det är numera lag på att använda ansiktsmask utomhus. Det är strikt, kö utanför affären med markerad plats att vänta. Insläpp 1 i taget. En som spritar händera när man går in. En som spritar av vagn eller korg. Ny spritning av händerna av kassörskan. En som packar i påsen och ytterligare en som spritar händer och handtag på påsen när man lämnar affären. Så noggranna är dom i alla fall.
I och med reserestriktioner öppnar heller inga flygplatser. Just nu har Turkish airline som jag har biljett med ställt in alla flighter tili 28/5. Min tänkte resa är 31/5. Återstår att se.
Alla här är fortsatt friska och krya och det finns ett ljus i tunneln!
Var rädd om er!
/anna

Anna Lickander
Senast aktiv - från Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Kommentarer
Postat av Marita Holmberg

Håller tummarna för att du kan åka hem som du planerat.
Kram 💗 Marita