Senaste nytt är inga muntra besked

tisdag 19 maj 2020 Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här går dagarna sin gilla gång. Morgonpromenad.... och sen får man försöka sysselsätta sig så gott det går.
Senaste talet från presidenten innehöll mest information om att denna lockdown nivå 4 kommer hålla i sig minst 2 månader till. I samband med det lät han meddelat att alla internationella flyg är inställda till vi når nivå 2 på lockdown. Samma kväll fick jag ett meddelande från turkish airline att mitt flyg är ombokat från 31/5 till 31/12!
Ägnade gårdagen åt att reda i möjligheten att komma sig till Europa. Har haft kontkat med Svenska ambasseden i Pretoria som säger att inga flyg finns planerade just nu. Sydafrikanska ambassaden i Stockholm meddelar givetvis samma sak men kunde ändå ge besked att man slipper böter eller andra påföljder då visumet går ut i datum. Behövede dock anmäla mig till nån myndighet här så jag påvisat att jag försökt. Gjorde detta och fick ett kvitto att visa upp. Så ja... till Sverige kommer jag tydligen inte i brådrappet men är i alla fall inte illegalt i landet.
Om man lyssnar på alla förståsigpåare så sägs det att nivå 2 när dom internationella flygen börjar gå spås vara i november-december. Man kan väl ändå hoppas att nåt land i Europa tänker ha nåt flyg innan dess. Ambassaden lovade höra av sig.
Jag bör väl ändå inte klaga, är ännu frisk. För 2 dagar sedan kom det sjukvårdspesonal och plingade på för att kolla att man är frisk. Hela undersökningen bestod i att svara på frågor om man har några symtom från luftvägarna. Inga undersöknignar gjordes. Men jag blev godkänd och friskförklarad.
Var rädd om er där hemma.
/anna

Anna Lickander
Senast aktiv - från Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Kommentarer
Postat av Sylvia

Nej men Anna, nu är det inte roligt längre! Gäller som sagt att hitta dom positiva sakerna som att inte vara sjuk. Håller alla tummar för att det ska gå nåt flyg om inte allt för lång tid! Kram på dig från oss!

Postat av Birgitta Holmberg

Hoppas att det löser sig med något flygbolag i en överskådlig framtid för dig,
O samtidigt kan vi inte styra över rådande situation utan försöka hålla oss friska.
Skönt att du är vid gott mod o försöker hitta det positiva i tillvaron.
Kramar Holmbergs

Postat av Eva

Oj, oj .... det blev verkligen en resa med andra äventyr än det du planerat ! Inget att göra åt , bara att rätta in sig i ledet ! Men vi saknar dej här hemma , alla hälsar och skickar styrke kramar !