5 sätt du kan fördriva tiden på med din mobil när du är ute och reser

onsdag 17 juni 2020 Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Från ett hotellrum i Saigon tänkte jag nu dela med mig av några tips för er andra globetrotters där ute.Det finns ofta mycket att beskåda i den omgivning och de landskap som du passerar när du är ute och reser. För den uppmärksamme själva resandet vara lika givande som resmålet i sig. Med det sagt så finns det dem som färdas samma resväg gång på gång och redan har sett allt utanför fönstret, och andra som lider av resfeber och verkligen behöver distrahera sig med något för att inte få panik – för dessa kan mobiltelefonen vara en riktig bästa vän.

1. Spela spel
Kortlekar och Game Boys i all ära – smartphones har fullkomligt ritat om kartan för speltillgängligheten när man är ute och reser. Det finns tusentals och åter tusentals spelappar att ladda ned; det spelar ingen roll om du är ute efter klurig hjärngympa eller fartfyllda äventyrsspel. Du kan till och med spela på nätcasinon – det är bara att välja sitt Bästa mobilcasino bastaonlinecasinon.net och köra på!

Är ni flera som reser tillsammans så kan det vara roligt att välja ett spel där man kan spela mot varandra, som exempelvis något av alla quiz-spel eller appvarianterna av klassiska brädspel. Ska du däremot fördriva tid på egen hand så är det bara att välja och vraka efter vilka speltyper du tycker är underhållande.

2. Titta på film eller serier
Våra telefonskärmar blir bara större och större, vår uppkoppling blir både stabilare och snabbare, och samtidigt blir streamingtjänsterna fler och fler – det har helt enkelt aldrig varit enklare att konsumera våra favoritfilmer och serier än det är idag.

Hur ofta tipsar inte dina vänner dig om någon ny serie som du bara “måste” se? Och hur många filmer har du inte skjutit på framtiden för att det inte finns tid att titta på allt? Resan är ett perfekt tillfälle att titta ikapp på det du har missat. Spana exempelvis in listan över de 100 bästa amerikanska filmerna för att hitta lite inspiration!

3. Lyssna på musik
Det finns nog få tidsfördriv som är så klassiskt förknippade med att vara ute och resa som att lyssna på musik. Oavsett om det skett genom radion, kassettspelaren eller CD-spelaren, så har det varit ett givet inslag i åratal. Precis som med spelandet och filmtittande så är det – tack vare mobilen – smidigare än någonsin att lyssna på musik.

Med mobiltelefonen och tjänster som Spotify kan du lyssna på så gott som vad som helst, när som helst, inte minst med tanke på att du kan spara dina favoritlistor offline. Det finns få saker som känns så uppfyllande som att lyssna på sin favoritlåt samtidigt som världen, bokstavligt talat, passerar förbi utanför fönstret.

Vi skulle dock vilja slå ett slag för att utforska någon ny musik under långresorna och inte bara lyssna på favoriterna om och om igen. När du sitter på tåget, flyget eller i bilen så är det ett perfekt tillfälle att utforska en artists hela katalog, eller åtminstone lyssna på hela album, så som man gjorde förr.

4. Läs en e-bok eller lyssna på en ljudbok
Den ständiga vardagsstressen gör att vi sällan har varken tid eller ro att sätta oss ned för att läsa en bok, men på resan är distraktionerna betydligt färre. De flesta böcker kommer nuförtiden ut även som e-böcker, vilken gör att de är lättillgängliga genom din smartphone. Det är visserligen något speciellt att ha en nyinköpt pocketbok i handen när man sätter sig på flyget, men om man behöver resa med lätt packning så är e-boken perfekt.

För den som lätt blir åksjuk så finns alltid ljudboksalternativet. Även många som inte lider av åksjuka föredrar ljudböcker – det är härligt att bara kunna luta sig tillbaka och lyssna på en bra historia utan att behöva anstränga sig.

Känner du dig extremt otålig på att komma fram så är ett förslag att leta upp någon bok som handlar om destinationen som du är på väg till.

5. Var produktiv
Är man på semester så ska man givetvis vara ledig och ha lämnat kvar arbete m.m. hemma, men när man reser i jobbrelaterade syften så kan det se lite annorlunda ut. Då kan det vara skönt att beta av några av sina arbetsuppgifter – både av nödvändighet och som tidsfördriv.

Det kan till och med kännas energigivande att återkoppla till folk som hört av sig på mail, städa undan någon mindre uppgift som du skjutit på, etc. Det behöver så klart inte vara arbete, du kan vara produktiv på andra sätt också. Du kan exempelvis rensa dina mappar, sortera din bilder på telefonen, eller göra annat som man vanligtvis känner att man inte orkar eller har lust med.

Det finns som sagt en hel del man kan göra för att fördriva tiden, tack vare sin smartphone. Den lilla underhållningsmaskinen har verkligen förvandlat många tråkiga stunder till uthärdliga. Glöm dock inte att lägga den åt sidan då och då för att verkligen kunna njuta av varje sekund av din resa.