En tid hemma i våra hemländer

söndag 28 juni 2020 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Tack alla för ert fortsatta stöd och bön för mitt och Mercy Ships arbete. Som ni vet så påverkar Covid-19 också vårt arbete på skeppet och många av oss är sedan en tid hemma i våra hemländer. Jag kom hem till Sverige den 19 mars och har nu varit hemma över 4 månader, tiden går otroligt fort. Sjukhuset är inte igång som det är just nu, men alla väntar och längtar med spänning.

Många av mina kollegor och vänner på skeppet är just nu hemma i sina hemländer. Det blev en oväntad vändning och vi kunde inte längre fortsätta pga säkerhetsskäl. Jag tänkter på skeppet dagligen och saknar mina vänner och kollegor där och jag vet att flera jobbar som sjuksköterskor runt om i världen och några sköterskor sköter patienter som kämpar mot Covid-19 i olika sjukhus. Man är stolt över att läsa sina vänners uppdateringar hur Gud leder oss i denna tid. En god vän har fått jobb på ett bemanningsföretag och har nu gjort 7 dagar på 5 olika sjukhus som är helt ny för henne. De nya kollegor frågar, - var arbetade du senast? En otrolig ingång till att berätta om Mercy Ships. Många av våra besättningsmän är alltså utspridda runt om vår värld, många jobbar, det är också ett fantastiskt tillfälle till rekrytering runt om vår jord till fartyget, men att hitta nya medarbetare nationella.

Jag har under denna tid respekterat risken för smittspridning och har inte träffat så många, men har gjort några kortare reser. Jag har haft mer tid över än vanligt, något som nog de flera av oss har erfarit. Almanackan blev nästan tom och det var inte längre lönt att planera. En vän på skeppet sa till mig att denna tid känns som en dimma, ibland ser man lite längre och ibland är det helt tjockt och man ser inte något framför sig, planer sträcker sig några timmar eller dagar framåt. Just nu så har dimman lättat något och jag ser nån månad i taget. Trots denna dimma under denna tid, så har det känts som att det har varit fint och vackert där jag stått. Jag vet att Gud har omsorg om oss och all planering ligger i hans händer. Vi kan och ska förtrösta på honom, han är trogen och alla tider och lämnar oss inte.

Jag har under 9 veckor arbetat som snickare i vår, något som är min hobby och något som jag verkligen gillar. All arbeta praktiskt och kreativt, fyller mig med ett lugn och håller min hjärna i trim. Jag började snickra hos min kära syster Desire och hjälpte dem att byta panel runt huset och isolerade. Sen var jag hos min kära kusin Roger och hjälpte honom och Vida med det jag kunde. Han timrade ett hus och det var otroligt spännande och intressant att följa bygget. Jag kunde hyvla och förbereda stockar, gjorde dymlingar ( 40 cm lång träplugg) och hjälpte till med yxat att få till långdraget. Jag spikade även upp panel på en carport. Det första Roger sa va, bara så du vet så ska vi fika 9, 11, lunch 13 och fika 15 och sen gåt vi hem 16:30. Jag mådde gott där och hos min syster dessa veckor, en skön tid.

Jag har varit ute på dagliga promenader och just nu skriver jag mycket. Jag går igenom mina resor och processar alla åren med Mercy Ships, en rolig resa...många roliga historier.  Jag har också mer tid att studera och läser lite mer än vanligt ( inte så svårt att säga). Jag har anmält mig till en distanskurs och kommer läsa en själavårdskurs i höst. Det känns kul.

I augusti börjar jag arbeta på det svenska mercy ships kontoret igen, nu som rekryterare. Ett jobb som jag älskar, där fokus är att ha kontakt och relationer med våra volontärer men också engagera nya som är intresserad att åka ut. Jag kommer att vicka för Patrik Bergström, som kommer att fokusera på andra saker under 3 månader.

Africa Mercy står nu på Teneriffa och just görs den årliga servicen som behövs för att få skeppet godkänt för drift, något som görs varje år. Det är också saker som renoveras och förbättras. Planen just nu är att skeppet kommer att åka tillbaka till Senegal i slutet på januari när förhoppningsvis allt är öppet igen och Covid- 19 inte är ett hot. Vi kommer då att slutföra våran fieldservice. Vi kommer att ha igång de flesta program och jag gläds med alla patienter som nu får återkomma och operera sig. Jag gläds också med all personal som kan komma ombord igen och tjäna. Tyvärr så blir det inget ögon program denna gång i Senegal, men den privata ögonsjukvården är bra i landet, problemet för patienterna är att många inte har råd. Jag kommer alltså inte att kunna åka tillbaka denna gång och arbeta med ögonsjukvård som jag brukar. Jag ber om att Gud ska öppna nya vägar och sända goda medarbetare till ögonsjukvården, jag vet att en dag kommer ögonprogrammet att öppna igen och då kommer vi vara redo. Vi får se vad Gud har tänkt, men Han har alltid den bästa plan för oss och det är alltid spännande att gå med Gud, oavsett ovisshet och väntan.

Be för Mercy Ships, att alla patienter som fått hjälp, att de mår bra. Be för de som kommer att få hjälp, för familj och samhälle. Be för ledare som arbetar för planer och strategier. Be för besättningsmän ombord och de planer som finns för de som ska komma ombord för nästa fieldservice i Senegal. Bed för Afrika.

Gud är god!
Tack och ha en skön sommartid.
/ Anneli

Anneli Persson