Från väst till öst

söndag 19 juli 2020 Oskarshamn, Kalmar län, Sverige

I morse tog vi vår fullpackade Ford Transit och lämnade Gråbo. Eftersom jag är gift med en logistik-mästare, tillika Blocket-virtuos, blev första stoppet Ica Maxi i Ulricehamn, där vi sålde en urväxt gokart-overall.

Första turistmålet för dagen var Skurugata och Skuruhatt, utanför Eksjö. Ett naturreservat med en lång bergsklyfta, ibland bara några meter bred och med höga bergsväggar som omgav en, där man, ibland inte utan svårighet, tog sig fram i botten av klyftan. Det tog nån timme att ta sig igenom den, stundtals var det många grader kallare i botten än när man kom upp på högre höjd. Vi gick slutligen vidare uppåt, mot Skuruhatt, där man kunde se en fantastisk utsikt över Smålandsskogarna.

Sen vidare mot Oskarshamn. Men först ännu ett "Blocket-stopp". Denna gång för att sälja en lampa till Stensjö by. Ett kulturreservat, drivet av Kungliga vitterhetsakademin, bestående av röda stugor, grönsaksodlingar, gärdsgårdar, kossor, grisar o hönor - en riktig idyll. Carl Malmsten-lampan skulle in i en av stugorna. Som tack för leveransen fick vi med oss ett gäng ägg.

Nu sitter vi belåtna på en restaurang i Oskarshamn. Ska hitta nån lämplig plats att parkera pärlan i natt, helst nära hamnen, för 05.45 imorgon bitti lämnar färjan mot Visby!