Rundtur på södra delen av öyn

måndag 20 juli 2020 Visby, Gotlands län, Sverige

Vaknade strax före 5 av att vi hörde bilarna börja köra på färjan. Perfekt att stå alldeles vid terminalen. Lugn färjetur med lagom med folk.
Framme i Visby vid 9- tiden.

Planen var att idag göra södra delen av ön. Detta eftersom vi i övrigt planerat att befinna oss i huvudsak på norra halvan. Samt smidigt att köra runt en dag innan vi installerat oss med förtält mm på campingen.

Första stoppet var vid Tofta strand. Han precis med ett snabbt dopp innan himlen öppnade sig alldeles några minuter. Dagen i övrigt har varit helt ok med sol o moln om vartannat.

Fortsatte söderut med några fotostopp, bland annat vid skeppsättningen vid Gannarve och Grå gåsen, inspelningsplatsen i Burgsvik för Så mycket bättre.

När vi närmade oss syddpetsen, vid Hoburgen, tog vi den lilla vägen längs havet, med vackra gröna böljande vallar - känslan var Skottland eller kanske Nya Zeeland (nix- jag har inte varit där!).

Åt en god lunch vid restaurangen vid Hoburgen och efter det gick vi ned till havet o kollade in Hoburgsgubben himself.

Vidare till Holmhällar. Ett naturreservat med ett stort raukfält alldeles vid havet. Har redan nu, efter en dag, en känsla av att vi inom kort kommer att ha fått nog av raukar... Dessa var dock riktigt fina, många o speciella.

Åkte mot Visby via byn Hemse som låg mitt emellan Sydpetsen o Visby. Handlade lite att grilla för kvällen.

Nu har vi installerat oss på campingen, i utkanten av Visby. Jättefin, med utsikt över havet. Theo har hunnit med ytterligare ett dopp. Henrik är igång o grillar. Efter en solig o varm kväll kommer nu kallare vindar.

Kommer tillbringa 3 dygn här. Kommer förstås göra Visby grundligt med räknar också med att cykla omkring en hel del!