Mot Boden eller hur blev det?

onsdag 22 juli 2020 Älvsbyn, Norrbottens län, Sverige

Idag var det dags att packa ihop husbilen och resa vidare mot nya mål. Vi hade bestämt oss att åka upp till Boden och se på Rödbergsfortet. Tobias hade försökt ringa dit och boka plats på en guidad visning men aldrig kommit fram, så vi chansade och for dit ändå.
Innan vi lämnade Piteå var vi ju tvungna att testa Pitepalt. Detta gjordes på världens endaste Paltzeria och vi tyckte alla att det smakade ok. Varken supergott eller äckligt.
Efter detta stopp var vi mätta i magen och hade ungefär en timmas körning upp mot Boden.
Vi tog oss upp mot toppen av Rödberget och det var ganska trångt med vår husbil men vi hade tur och fick en bra parkeringsplats. Vi gick upp mot marketenterian för att boka oss på nästa guidade tur och fick då reda på att alla visningar för dagen var slut... och enda sättet, i alla fall nu under Corona, att få se insidan av fortet var att gå en guidad tur. Brage blev ledsen och vi alla blev lite nedslagna men Carro kom med den smarta idén att vi kunde ju vandra vid Storforsen idag istället och ta en guidad tur i morgon. Sagt och gjort, vi bokade en tur dagen efter och begav oss mot Storforsen istället.
Storforsen är supermäktig! Vi tog en liten vandringsled utmed och kring forsen och fick höra det öronbedövande ljudet som aldrig tar slut. Det är nordens största vattenfall och verkligen värt ett besök.
Det fanns gott om grillplatser här så vi beslöt oss för att hämta lite korv att grilla för att mätta våra magar.
Nu blev det dags att leta upp en plats att ställa oss för natten och det föll sig på Storforsens camping som ligger alldeles nedanför forsen och i detta nu hör jag hur den dånar utanför husbilen 😊
Over and out
Utforskarna

Tobias Almström
Senast aktiv - från Orsa, Dalarnas län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lena

Hej på er. Mäktigt med fors och vattenfall. Hoppas ni får gå en guidad tur idag. Kram på er❤️❤️❤️