VM i raukar

fredag 24 juli 2020

Efter lite frukost i Bläse styrde vi kosan mot Fårö-färjan. Var på Fårö redan vid 9-tiden. Började med att åka rätt över ön till raukfältet vid Langhammars. Jättehäftig miljö, platt, ljust kalkfärgat och kargt. Vi klarade oss från regn hela förmiddagen och kunde ta många fina foton.
Vidare till ännu en pytte-fiskeby, vid namn Helgumannen. Några båthus och några båtar, det var allt - men tillräckligt för att kunna ta fina foton.
Vid Gamla hamn var nästa photo session. Där fanns den ganska kända rauken Kaffepannan, som även kallas Hunden ibland- fullt förståeligt för nån kaffepanna kunde vi inte se till.  Theo har tagit sig igenom dagen (urtråkigt att bara åka omkring o titta på stenar) genom att klättra upp på alla raukar vi sett. Jag har haft hjärtat i halsgropen mer än en gång...

Inte förrän vi stannade till på välkända Kutens bensin och  Creperie Tati kom regnet  och då passade det perfekt att käka lunch. Deras galettes var suveräna.

Avslutade Fåröbesöket med att jag gick in på Bergman center en stund, medan killarna slappade i bilen.

På väg till campingen vi nu är på, Åminne, på östra sidan av ön, stannade vi i Tingstäde. Där var det grabbarnas tur att gå på museum -Gotlands försvarsmuseum. Jag satt i bilen, medan regnet öste ner.
Stannar här i 3 nätter, imorgon blir det vackert väder igen!

Semester i Sverige - javisst går det!

Dag 23 av 23
2 Bilder 7 Besökta platser 19 Dagböcker Till resan