Mot Boden igen

torsdag 23 juli 2020 Boden, Norrbottens län, Sverige

Ny dag nya möjligheter. Vi vaknade upp till det mäktiga ljudet av Storforsen, vi tog det rätt lugnt då vi faktiskt inte skulle gå turen uppe på Rödbergsfortet förens kl 13 men så insåg vi att det kunde vara bra att äta innan.
Tobbe hade hört att här i Norr så finns det bara en kedja som gäller och det är frasses.
Nu fick vi skynda på, mot Boden i ilande fart, in på frasses och beställa.
Föräldrarna tog burgare med Västerbottenost och barnen tog kycklingfingrar. Vi åt och blev mätta och Frasses kan rekommenderas 😊
Vi styrde sedan upp mot berget och vår guidade tur. Denna gången fick vi också en bra parkeringsplats och vi gick upp och hämtade våra biljetter. Det var gamla militära namnbrickshållare som var biljetterna och August var så nöjd när han fick alla fyra hängandes på sin regnjacka.
Det var två guider och den ena var nuvarande artilleriofficer och den andra var en pensionerad sådan. Det var en bra guidning och man fick en bra inblick i hur det kan ha varit att bo och tjänstgöra inne i fortet. Vi fick se hur det ser ut uppe i durken på kanonerna och även stå ända uppe på hjässan för att se på utsikten.
Det bodde som mest 750 man inne i fortet och de hade det rätt så trångt i sina sovsalar och ingen matsal fanns det heller i berget.
Efter guideturen begav vi oss ner mot Boden för att proviantera innan det var dags att köra vidare söderut.
Vi stannade i Arvidsjaur för att äta middag och det var en av de godaste pizzorna vi ätit. Brage tog sin standard Hawaii utan ost men Carro testade en pizza med rökt renkött och kantareller och Tobbe tog en med renskav på.
Efter detta var tyvärr inte dagen slut utan vi behövde köra 1,5h timme till för att nå någon form av mål för dagen.
Det blev en lång dag och våra små kämpar klarade det väldigt bra.

Over and out
Fortbesökarna