Åreskutan

söndag 26 juli 2020 Åre, Jämtlands län, Sverige

Klockan skulle ringa kl 08.00 men när Carro och Brage vaknade konstaterade de att klockan var 08.40 och resten av familjen sov fortfarande.
Dagens mål var Åreskutan med kabinbanan och Tobbe var helt säker på att den gick och läste högt och tydligt för familjen att den öppnar ju faktiskt den 20 augusti...om det ändå hade varit augusti.
Ingen fara, vm8 går och det går såklart att åka samma sträcka med den fast i två etapper. När vi kom fram var det lång kö för att köpa biljett och lika lång kö för att få åka gondolen. Tur att de sålde både kaffe och glass nära kön.
Väntan var värd och hela familjen tyckte att det var otroligt häftigt att åka gondolen. När vi hade åkt sista biten var det en vandring kvar på dryga 2 km mot Åreskutan. Vädret var strålande men lite kallt och blåsigt. När vi kom upp till Åreskutan blåste det 18 m/s. Familjen valde att gå mot toppstugan och fika innan utsiktsbilder skulle knäppas. Vi fick våra våfflor och njöt, helt plötsligt när vi tittade ut såg vi att det var helt vitt, ett moln hade lagt sig på toppen.
Barnen undrade om moln smakar något så efter fikat gick vi ut och testade...molnen smakar inget :)
Utsiktsbilderna blev mindre bra då molnet tog all utsikt men vad gör det? Vi såg ju utsikten innan vi fikade och njöt då av den. Blåsten hade dock tilltagit nu ca 20m/s och temperaturen på ca 6˚.
Vi skyndade ner till liftarna då de hade börjat förbereda för att stänga dem pga vindarna. Men vi kom dit innan stängning. Brage var väldigt sugen på att åka öppen lift ner och det fick han såklart...väldigt modig!! Men August vågade vi inte sätta i en öppen utan han och Carro fick åka gondol.

Nere i dalen var vädret ganska varmt och vi har kunnat gå med bara ärmar på eftermiddagen.
Grillat till middagen såklart och lek på lekplatsen efter.
Kvällen avslutades med stenkastning i Ristafallet bakom husbilen.

Over and out
Liftarna

Tobias Almström
Senast aktiv - från Orsa, Dalarnas län, Sverige
Kommentarer
Postat av Farmor o farfar

Viket busväder uppe på toppen men härligt ändå, en våffla sitter ju alltid fint. Måste varit en underbar tur med gondolen upp o bara sitta o njuta av en underbar utsikt.