Trollstigen o bergbanan

måndag 27 juli 2020 Åre, Jämtlands län, Sverige

Idag hade Tobbe lyckats ställa klockan och vi kom iväg tidigare idag och målet för dagen var den gamla bergbanan och Trollstigen. August hade verkligen sett fram emot att få åka tåg. Väl framme vid bergbanan hade vi turen att tåget stod inne och precis skulle avgå. Vi fick fina platser längst bak så vi hade fin utsikt på vägen mot toppen. Väl uppe tog vi sikte mot Trollstigen, en 1,5 km lång vandring, med berättelser om onaturliga skogsvägen och även en hel del skatter och andra troll kunde skymtas utmed vägen.
Vi tog oss en fika när vi kommit ner på en fantastisk utsiktsbänk.
Vi gick ner i Åre centrum för att hitta oss något att äta och vi hittade ett ställe där vi slog oss ner. Tobbe och barnen åt pizza och Carro åt röding. Allt var supergott och enligt Brage o August var det den godaste pizzan de ätit.
Sen tog vi en tur upp och ner i bergbanan igen innan vi gick bort mot husbilen.
Tillbaka vid campingen tog vi oss ner mot Ristafallet för att kasta stenar i vattnet och titta på den vackra omgivningen. Vi hittade en stor stock som spolats upp på land. Denna blev en utmaning för oss då vi ville att den skulle fortsätta sin färd nedströms. Detta var dock rätt så knepigt då strömmarna förde den tillbaka igen men till slut lyckades vi få den att åka vidare.
Sen blev det grillning med melon och lufttorkad skinka som förrätt.
Sen var även denna dagen avslutad och sista kvällen vid ristafallet var kommen. I morgon drar vi vidare söderut mot Orsa.
Over and out
Trolljägarna