Roslagen

tisdag 28 juli 2020

Vaknade 6.30 och efter frukost lämnade vi Småland. Åkte i princip nonstop norrut tills vi vid lunch anlände till Norrtälje. Efter en god måltid strosade vi runt lite på måfå. En mysig stad i min smak. Handlade till o med på ett par loppisar, bland annat några gamla Wahlströms-böcker. Undrar just om Kittyböckerna fortfarande är lika spännande? Till min förfäran hade det gamla anrika stadshotellet särskrivit sin skylt - Stads hotell stod det. (Antar att de flesta av er som läser detta inte bryr sig ett skvatt...)

I övrigt kändes staden som en stad i utveckling. Det byggdes massor i anslutning till hamnen o restauranger o affärer var många. Gav kort o gott mersmak!

Sen vidare till Östhammar. Ännu en liten pärla vid kusten. Inte alls samma drag där som i Norrtälje men med flera fina gamla hus vid hamnen. Öregrund, som också ligger i Östhammars kommun, var sista turistmålet för dagen. En gammal, supermysig trästad dit stockholmarna kom med båt för ett sekel sen för att roa sig på societetshuset och för att bada. Vi tog en fika vid Wilmas konditori innan vi åkte vidare till campingen.
Vi sover i natt på Ängskärs havscamping. Hade planer på att åka över till Gräsö (från Öregrund), men då det ändå inte är badväder hoppade vi det.
För övrigt så befinner vi oss i Lars Molin-land. När vi kom in i bruksorterna, och stannade till i Harg, visade det sig att delar av Baddjävlar hade spelats in där. Och på cafét i Öregrund hade scener från Mjölkpallen spelats in!

Imorgon inleder vi med en visit i Älvkarleby, sen får vi se vart kosan bär.

Kommentarer
Postat av Ann

Särskrivning 😫 vilket gissel!

Semester i Sverige - javisst går det!

Dag 18 av 23
2 Bilder 6 Besökta platser 18 Dagböcker Till resan