Blåbärsfärgat lår

onsdag 29 juli 2020 Hudiksvall, Gävleborgs län, Sverige

Efter en regnig natt sken åter solen när vi vaknade. Efter frukost tog vi en promenad genom skogen ut på udden, nära campingen. Gjorde mitt bästa för att undvika halkiga stenar, ändå så låg jag helt plötsligt på marken - i blåbärsriset - och med låret på en uppstickare rot. Aj. Låret börjar redan anta samma färg som blåbären.

Första målet för dagen var Älvkarleby och deras Laxön. Denna ö låg mitt i Älvkarlebyfallen o vi började med att luncha på Furiren med utsikt över ett av fallen. Strosade sen runt en stund bland de fina gamla röda husen, som bl a fungerat som lägerplats för militären. Vid fallen fanns också vattenkraftverk. Roligast var nog att titta på de hoppande laxarna i laxtrappan. Oj, vilka långa hopp de gjorde i forskarna!

Älvkarleby hade mycket att bjuda på. Vi drog vidare till Dragon gate, enligt Wikipedia "ett ej färdigställt affärs- och kulturcentrum" vid E4. Vilket helgalet projekt! På en stor yta har det byggts upp ett stort torg med en gigantisk staty, flera kinesiska byggnader, ett museum med bl a kopior på terrakotta-armén, ett stort hotell o restaurang (ej igång) och ett café/restaurang med en stor affär med kina-pyngel (sjukt billigt ifall man skulle ha behov av pråliga prydnadssaker). Riktigt kul att se detta spektakel. Finns en podd om det på P1 för den som vill veta mer!

Planen var sen att åka till Hudiksvall. På grund av ett akut toa-behov fick det bli ett stopp i Axmar bruk också. Åter igen flera gamla fina miljöer från 1800-talet då järnbruket stod i centrum.

Nu har vi kommit till glada Hudik. Stannar här i 2 nätter o ska utforska Hudiksvall imorgon! Nu sitter vi på en restaurang vid stranden o har just ätit en god grillbuffé. Theo spelar fotboll på stranden.

Kommentarer
Postat av AnnaCarin

Härligt!
I Hudik bor mina föräldrar!

Pia Jakobsson
piaplopp1 Publicerat

Oj det visste jag inte!

Semester i Sverige - javisst går det!

Dag 18 av 23
2 Bilder 6 Besökta platser 18 Dagböcker Till resan