Orsa rovdjurspark

onsdag 29 juli 2020 Orsa, Dalarnas län, Sverige

Idag ställde vi ingen klocka då vi har gångavstånd till djurparken. Vi vaknade ändå rätt så tidigt men behövde inte stressa i oss frukost.
Väl inne i parken började vi att leta efter djuren i de olika hägnen. De har väldigt stora hägn så det kan vara lite svårt att få syn på alla djur. Vi lyckades att få syn på alla utom vargarna. Vi lyckades se både lodjur och järv, de brukar ju annars vara svåra att få syn på.
Vi arbetade oss uppåt i parken mot toppstugan försatt vi tänkt oss att äta lunch där. Det var vi inte ensamma om och det var kö långt ut på parkeringen. Efter en kort överläggning begav vi oss in i parken igen för vi hade sett en ”grillvagn” tidigare i parken. De serverade bara korv med bröd men det fick duga för oss och pojkarna var nöjda 😊
Nu hade vi sett björnar, tigrar, leoparder och vi fick även se när djurparksskötarna försökte fånga in en vild räv som smitit sig in i djurparken. Om han bara visste vilka djur som fanns där inne skulle han nog inte smugit sig in där...
Vi gick vidare bort mot isbjörnarna och där fick vi se en på riktigt nära håll då den gick runt precis vid staketet. Sen kom vi till en lekplats inne i polar world som vi spenderade en del tid vid. Efter denna kom vi till en inte nudda marken park som barnen älskade att klättra omkring på. Det var även i denna del som järven fanns och den var väldigt aktiv och klättrade i träd och sprang runt.
När vi väl gick ut från parken var vi tvungna att köpa något till grabbarna och Brage valde en gossedjursuggla och August valde en bil.
Vi gick till restaurangen nere vid centrum av semesterbyn och där åt vi mycket goda hamburgare och barnen åt pizza.
Sen begav vi oss hem mot husbilen för att avsluta kvällen med lite mys.
Over and out
Rovdjursletarna