Lillbabs, cykling o myggor

fredag 31 juli 2020 Vemdalen, Jämtlands län, Sverige

När vi packat ihop våra pinaler på campingen åkte vi till en fin Skatepark/Cykelpark inne i Hudik där Theo körde runt en stund på kickbiken.

En knapp timma senare var vi i Järvsö - Lillbabs-land. Vägen till Järvsö var fin med många sjöar och röda stugor.
Vi åkte först till Stenegård, en ganska stor gård innehållande olika verksamheter, bl a karamellkokeri, café, en vacker park- samt Lillbabs-muséet. Det besökte vi självklart. Inte så stort men ett riktigt trevligt besöksmål- även Theo tyckte det var kul. Många gamla foton från hennes karriär förstås, men också scenkläder o ett rum med hennes privata ägodelar, t ex hennes golfklubbor. Kanske var det dom hon använde när Lena o jag hade nöjet att spela med henne på Vara-Bjertorp?!

Efter lunch blev det lite cykelövningar för H & T medan jag gick på loppis.
Kollade sen in killarna i värmen - var riktigt kanonväder idag. Järvsö har en fantastisk cykelanläggning, både för down hill och ett par häftiga pumptrackbanor. Idag körde dom på pumptracken enbart - tillsammans med många andra. Kul att se hur bra små 2-3-åringar på balanscyklar kan samsas med vuxna som mer eller mindre är proffs på sin bmx-cyklar.

Efter ett par timmars körning har vi nu anlänt till Attes och Eva-Lisas stuga i Vemdalen. Här har vi bara varit vintertid förut. Vi ser nu fram emot att utforska fjället på sommaren! Imorgon ska det fina vädret fortsätta, så det gäller att passa på att vandra o cykla så mycket som möjligt. Myggorna har vi redan bekantat oss med. Men - vi inhandlade häromdagen en Thermacell-makapär på IcaMaxi. Den gör underverk mot myggorna. Henrik kan därför lugnt grilla vår kvällsmat just nu, utan att bli attackerad. Fiffigt!

Kommentarer
Postat av Ann

Å Stenegård. Där var vi på Julmarknad varje år och på somrarna också när vi bodde där i Krokarna (i Östansjö). Fina trakter!

Semester i Sverige - javisst går det!

Dag 18 av 23
2 Bilder 6 Besökta platser 18 Dagböcker Till resan