Samevistet o Fallmoran

lördag 1 augusti 2020

Så skönt att sova i stuga i natt. Efter frukost packade vi ryggsäcken och åkte till Storhogna och parkerade. Planen var att vandra till Samevistet och Fallmoran. Samevistet, där det finns en våffelstuga, har vi besökt nån gång vintertid. Nu var stugan stängd, men det var ändå ett bra ställe att stanna till vid för en medhavd fika.
Vi valde inte den lättaste vägen till Samevistet, då vi tog vägen över myren. Det var oerhört vått o stenigt och även om det inte var mer än 4 km tog det tid att ta sig fram. Från Samevistet gick vi vidare till Fallmoran. Även den kilometern var inte precis handikappanpassad men den var värd besväret. En jättefin fäbod med flera fina gamla stugor. Dessutom ett vattenfall som porlade.
Vägen hem gick snabbare. Då gick vi Karl XI väg istället, som visserligen var lite stenig stundtals men vi höll oss torra om fötterna. Kalle skall verkligen ha färdats samma väg, fast till häst, 1686. När han kom åter till Stockholm ska han ha sagt: ," Åt Jemteland och Herjeådalen är inget att gjöra"...
Sammanfattningsvis så gillade vi området bättre än Karl XI. En go vandring/promenad på några timmar i härlig, myggfri miljö.

Tog sen bilen in till Vemdalsskalet mest för att kolla läget. Eftersom Hovdeliften var igång bara idag åkte vi upp på toppen med den. Sen gick vi ner för backen samtidigt som vi gick tipspromenad. Ett perfekt sätt att tillryggalägga en sträcka, tycker jag!
När vi kom tillbaka ner till Skalet möttes vi av två ståtliga renar mitt i byn. Säkert vardagsmat för byborna, men coolt tycker jag!

Nyduschade ska vi nu äta middag på en restaurang i närheten. Kommer sova gott i natt!

Semester i Sverige - javisst går det!

Dag 19 av 23
2 Bilder 6 Besökta platser 19 Dagböcker Till resan