I Vasas spår

tisdag 4 augusti 2020 Sollerön, Dalarnas län, Sverige

Redan när vi började planera för vår Sverige-semester pratade Henrik o Theo om att det vore kul att testa att cykla Cykel-Vasa-sträckan. Henrik har deltagit i tävlingen 3 ggr tidigare, men för Theo skulle det förstås krävas lite extra.

Vaknade till strålande solsken och efter frukost lämnade vi Särna och åkte till Vasaloppsstarten i Sälen. När cyklarna preppats och killarna ätit en macka gav dom sig iväg. Likaså gjorde jag, för att vara på plats vid Mångsbodarna, dit det var ca 2.5 mil. Både Henrik o Theo var vid gott mod, och så var läget även senare då jag mötte dom i Risberg, Evertsberg, Oxberg, Hökberg o Eldris. De stannade till lite längre efter halva sträckan i Evertsberg för lite lättlunch men i övrigt vilades det inte mycket.

Efter 6 tim 30 min  och efter 95 km cykling nådde dom målet i Mora, med en effektiv åktid på 5.45. Imponerande, inte minst av Theo (som i skrivande stund hoppar studsmatta...).

Vi tillbringar våra sista semesternätter på Sollerön - Siljans största ö minsann. Med en strålande utsikt över sjön, barn som badar o solen som går ner över sjön, kan det inte bli så mycket bättre.

Tanken var att det skulle köras lite downhill imorgon - Gesundaberget ligger nära, men det visade sig bara vara öppet på helgerna. Så vi får se vad som händer!