Siljan runt

onsdag 5 augusti 2020 Sollerön, Dalarnas län, Sverige

Vi velade en stund på morgonen kring vad vi skulle hitta på idag. Buss in till Mora eller riva tältet och istället ge oss ut på längre äventyr med Transiten?

Det blev alternativ 2. Vi (läs Henrik) har efter dessa veckor blivit ganska snabba på att ta upp o ner tältet, och eftersom Henriks andra namn dessutom är "optimisten" så är det lätt gjort.

Första målet var campingen i Mora för en minigolfmatch som Theo tjatat om länge. Jättefin bana och en utklassningsseger för min del. Priset var att jag fick välja ut vilken sorts glasspinne var och en skulle ha (och förstås också betala kalaset). Bästa priset!

Vidare till den lilla byn Nusnäs, strax utanför Mora - platsen för tillverkning av dalahästen! Två olika företag visade hur tillverkning, målning mm gick till och självklart fanns möjlighet till shopping. Ganska gott om turister var det denna lite mulna dag!

Efter en enklare lunch körde vi varvet medsols runt Siljan. Gjorde en avstickare till Dalhalla , strax före Rättvik, men helt i onödan eftersom ett stort plank omgärdade hela området. Henrik klättrade upp på några stenar o kikade.

Körde sen runt ett varv i Rättvik utan att stanna. Sen vidare till vackra Tällberg, Dalarna-idyllen med massor av röda stugor o timmerhus. Dessutom gott om konferensanläggningar, hotell, restauranger och små butiker. Här konfererade jag en gång med Essunga kommun. Kändes mer turistiskt idag än hur jag mindes det.

Efter en fika i Tällberg gjorde vi sista stoppet i Leksand där vi strosade runt i centrum en stund. Många fina butiker!

Tillbaka på campingen ville Theo ha revansch i minigolfen. Jag gav honom förstås chansen, fast tji fick han! ;-)

Sitter nu i Transiten o skriver samtidigt som jag streamar Vara SKs seriematch borta mot Ardala. Även om resultatet inte är med oss , är det ändå roligt att tekniken möjliggör att även en "sketen" division 4-match kan följas i dessa tider.

Imorgon reser vi hem!