Fortfarande värt att resa till Camp Nou?

fredag 4 september 2020 Malmö, Skåne län, Sverige

Jag är knappast själv om att älska en fotbollsresa, framförallt till ett varmt Spanien. Det kommer sent att lämna min minnesbank när jag såg Barcelona ta emot Osasuna på hemmaplan 2011 och pulverisera dem i en målkavalkad av David Villa, Cesc Fabregas och Lionel Messi. Nu, snart 10 år senare, har mycket förändrats hos världens största fotbollsklubb och det är dags att ställa sig frågan ifall det fortfarande är värt att resa dit...

Få nöjen går upp emot att strosa runt en heldag på stan, käka något gott på nån fin restaurang och ta sig några öl i väntan på matchen, där man sen får känna den kokande atmosfären på arenans läktare. Och som de flesta fotbollsfans brukar jag också betta på matcher för att få den där extra hettan på det hela. Nuförtiden är det ju enkelt ordnat, även när man är i utlandet. Man kan snabbt hitta casino utan svensk licens direkt i luren. Bara att se deras lista på CasinoHEX.se med olicensierade casinon. Det finns också casino utan spelpaus men då är det nog en del saker man vill ha koll på innan, som betalningsmetoder och så vidare.

Första titellösa säsongen på år och dar

För mig har det alltid varit en självklarhet att Barcelona vinner, varje år. Åtminstone någonting. Så har det ju sett ut under hela Messis era. Men i år vann man ingenting. Man kom tvåa i La Liga, åkte ut ur den inhemska cupen och blev utklassade av Bayern Munchen med hela 8-2. Så många mål har aldrig tidigare gjorts i en slutspelsmatch tidigare i Champions League. Fansen och spelarna har fått skämmas och nu verkar klubben dessutom vara ekonomiskt tyngda. Om vi inte varit oroliga över Barcelonas framtid förut är det definitivt dags att bli det nu.

Messi på väg bort...

När nästa säsong drar igång för Barcelona kan det bli utan Lionel Messi, detta för första gången på över femton år. Japp, tidernas bästa spelare är djupt missnöjd och har bestämt sig för att lämna klubben han tidigare lovat att avsluta karriären i. Det ska bero på att han under en lång tid varit missnöjd med hur klubben sköts, från värvningar och ledning till hur det går ute på planen.

Tydligen ska han vara på väg till Manchester City som briljante Pep Guardiola numera tränar. De två hade ett speciellt band när de regerade i Europa tillsammans i början på 2010-talet. Det känns logiskt och ser ut att hända.

Ska vi vara helt ärliga har Messi burit Barcelona på sina axlar i flera år nu, och stannat kvar trots stora nederlag i både ligan och CL. Så om han lämnar tillsammans med flera andra av de äldre i laget, som kaptenen Gerard Piqué och Luis Suarez... Hur ska fansen reagera på det? Och vad finns det då kvar för mig som fotbollsälskare att se på Camp Nou?

Kanske är jag bara bitter över läget i klubben, men framtiden ser mörk ut och jag har svårt att se hur de ska kunna rädda upp deras nuvarande misär. Tills dess blir det nog svårt att hålla fansen glada och jag får ta en ordentlig funderare på om det fortfarande är värt att resa till Camp Nou.