Stranger in a strange land

tisdag 29 september 2020 Visby, Gotlands län, Sverige

Måndagen och första egentliga semesterdagen (hade visserligen semester redan i fredags, men var då tvungen jobba lite) och efter lunch gjorde vi bilresan kust till kust. Från Halland, genom Finnveden och Värend för slutdestination Möre. M.a.o från Halmstad genom Småland till Kalmar för att äta lite på kvällen med gamla kollegor. Färden är inte den roligaste då det från Simlångsdalen utanför Halmstad är tre timmar med skog som scenografi. Det blev mat på Bryggan i Kalmar för att sedan ta en promenad vid slotten och genom staden i skymningen. Kalmar som till förra sommaren både var min och Emelies hemort var lika fin som alltid. Slottet är enligt Emelie Sveriges bästa, själv tycker jag det är svårt att avgöra vilket som är bäst av Kalmar, Gripsholm och Vadstena. Speciellt när vi ännu inte heller besökt Läckö (ska dit på spökvandring om 2v). Färden gick sedan norröver mot Oskarshamn och färjan som avgick 21.10. Om färden genom Småland var grön och mörk av skog, så var färden norrut i Småland bara mörk. Väl på färjan så väntade över tre timmars resande. Så av måndagen spenderades fyra timmar med bilkörning och tre timmars färjeöverfart. Så jag var inte piggast när vi efter midnatt nådde Gotland. Genom smala gator och gränder for vi sedan fram mot hotellet. Tur att vi har en liten bil och att turistsäsongen är över. Hade inte velat köra på kullerstensgatorna i innerstan mitt under sommaren. Hittade tillsist fram och lastade av och då uppstod nästa problem. Var parkerar man? Körde runt en del och kom tillslut till ett torg med lediga platser. Det var väldigt härligt klockan 01 att komma i säng. Hade helst av allt sovit till lunch men fick gå upp och ut för att parkera om bilen på förmiddagen. Hittade en plats utanför ringmuren där det inte bara var många parkeringsplatser utan även kostade hälften så mycket som innanför muren. Påväg till hotellet igen gick jag längs ringmuren en bit och in genom Dalmansporten till Kyrkberget för en fin utsikt över staden. Har aldrig varit på Gotland tidigare så mycket kul att besöka ytterligare ett av Sveriges världsarv. Ifjol hann jag med åtta, Birka, Drottningholm, Grimeton, Falu kopparkruva, södra Öland, Karlskrona, Engelsbergs bruk och Höga kusten. Efter att ha hämtat Emelie på hotellet blev första stoppet för dagen turistbyrån där vi tog en massa broschyrer. Därefter blev det lunch på den koreanska restaurangen Bror San, mycket gott! Med energi i kropparna gav vi oss sedan ut på en stadsvandring, mer eller mindre genom hela staden innanför muren. Alla gamla kyrkoruiner, torn, bevarade medeltida hus, Almedalen, butiker, gränder och backar hann vi med innan vi vid fyra slog oss ner på Stortorget för en kall Wisby pils. Vi gick lite till i staden innan vi begav oss till Hotell Gute för återhämtning och planering. När mörkret kommit gav vi oss åter ut för att hitta föda och denna gång blev det den libanesiska restaurangen Shawarma. Så trots en första dag på Gotland blev det varken lamm eller något annat som kan tänkas kallas gutniskt. Ytterligare en promenad blev det sedan i stan, men denna gång inte lika lång. Väl tillbaka på hotellet summerades dagen till 25.000 steg, ca 17,5km, får väl ses som godkänt. Visby har verkligen bjudit till. Nästan inga turister och en strålande sol har vi under vår första dag haft. Vi har varit uppe i torn på ringmuren, läst om stadens historia och verkligen njutit. Ångrar absolut att jag inte varit här tidigare för att se ringmuren, de gamla byggnaderna och framförallt de vackra kyrkoruinerna. Kommer bli mer utforskande av staden såklart kommande vecka. Till helgen väntar spökvandring och kultur i natten och Visbydagen. Ska också bli kul att besöka museet som vi endast kollande in i butiken på idag. Så trots en fullspäckad dag så återstår mycket i staden. Sen har vi ju resten av ön att utforska också.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige