Rauk 'n' roll

torsdag 1 oktober 2020 Hoburg, Gotlands län, Sverige

Coronatider har gjort att hotellet inte serverar frukost, därav också ett förmånligt pris. Men mat behövs och vi köpte därför varsin smörgås på konditori Siesta utanför ringmuren innan vi begav oss iväg på onsdagens utflykt. Bilen förde oss genom Roma mot den östra kusten. Första stoppet skulle vara Torsburgen, men en simultan ouppmärksamhet på gpsen gjorde att det blev omvägar dit. Men till sist nådde vi denna fantastiska fornborg. Borgen är en av de största fornborgarna i Skandinavien och är idag ett naturreservat. Den ligger på en hög klint och där inte naturen skapat hinder har en flera kilometer lång mur byggts. Ett imponerande bygge som tros ha används som tillflyktsplats under järnåldern fram till vikingatiden. Efter Torsburgen styrde vi kosan mot raukarna i Folhammar. Ett otroligt fint raukområde vid vattnet med många fina kalkformationer. Vi gick en stund bland raukarna och längs stranden innan vi lämnade östra delen av öjn, för att bege oss söderut mot Sudret. Efter någon timmes körning så närmade vi oss Hoburg och tog av mot en väg som förklarade att det var en ”vacker naturväg". Det var det verkligen, en mindre väg genom hagar med havet på ena sidan och klintar på andra. Vädret var på onsdagen lika fint som på tisdagen med strålande sol. Vi stannade vi Huburgen för att vandra över klinten och titta på raukar och hav. Den mest kända rauken här är Hoburgsgubben, som ser ut lite som ett trollhuvud. Men bäst var utsikten över hav och land, solskenet och den friska luften. Efter att ha vandrat och läst på de skyltar som fanns kvar om grottor och sägner så satte vi oss i bilen igen. Det blev inget Provence i år men miljön på Sudret var lite provensalsk med stengärdsgårdar kring hus och åkrar. Nackdelen med att åka i september-oktober mot sommaren måste vara att få saker är öppna. Inga av de fik eller restauranger vi funderat på att besöka utanför Visby var öppna så för att stilla hungern blev det sallad och bröd på Ica i Hemse. På kvällen väl tillbaka i Visby var vi båda trötta och tog en lugn kväll med lite vin och gotländsk öl. Men vi blev långtifrån dyngrauka. På torsdagen började vi med att leta frukost men hamnade på turistbyrån där vi tog nya broschyrer. Vi gick i tisdags i världsarvet och hansestadens spår, där vi fick vandra och läsa på om drt gamla Visby. Nu tog vi istället en vandring i ”Brotten och straffens" Visby. Istället för frukost eller brunch blev det en tidig lunch i museets café. En bra lunchbuffé där potatis, pannbiff, gräddsås och lingon blev det jag valde för dagen. Riktigt gott, speciellt då vi på onsdagen inte fått i oss något riktigt stadigt. Med magarna fulla begav vi oss sedan genom innerstaden med några stopp vid platser som där brottslingar verkat, bland annat huset där kungamördaren Anckarström bodde en sommar. Huvudmålet för vandring låg dock bortom ringmuren på Galgberget. Där gick vi upp för backarna mot de tre sjutton stenplattor höga pelarna som galgbjälkarna vilade på förr. Efter att ha läst Annika Sandéns Bödlar i sommar påmindes jag vid synen av pelarna om de hemskheter som bödlar, skarprättare och rackare utsatte de dömda för vid galgbackarna. Vi vandrade sedan vidare uppe på klinten norrut tills vi kunde komma ner och vandra på Kärleksstigen tillbaka söderut mot innerstan. Väl innanför murarna gick vi upp för Rackarbacken vidare till Klinttorget för Brott & straff i Visbys sista anhalt. Klockan hade nu passerat fyra och vi återvände till hotellet för lite återhämtning och passade samtidigt på att påbörja lyssningen av en ny bok som utspelar sig på Gotland. Nidamörkur av Peter Fröberg Idling, vilket är en skräckroman vars handling är förlagd på Sundret i söder. Författaren själv befinner sig på fredagen i en bokhandel i stan för att signera sin nyutkomna bok. Vi återvände på kvällen sen till den koreansks restaurangen Bror San för vår kvällsvard. Kolgrillade grillspett serverade med salladsblad och tillbehör på koreanskt vis sköljdes ner med en öl. Emelie valde en nudelsallad och vin. Mycket gott denna gång också, samt det närmaste jag hittat koreansk barbecue i Sverige. Vi tog sedan en promenad igen genom staden och klättrade upp i Snäckgärdsporten i norr för att se fullmånen och höra havets vågor mot stranden. Vi avslutade kvällen med att fortsätta lyssna på Nidamörkur och äta lite snacks. Gotland och Visby bjuder verkligen till trots lågsäsong.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige