Autumn Sonata

fredag 2 oktober 2020

Är kanske inte direkt snabbast på morgnarna och då vi prioriterar återhämtning så blev det också på fredagen en kombinerad frukost-lunch. Denna intog vi på Fiket vid Österport precis utanför ringmuren. Rökt lax för Emelie medan jag valde raggmunk med fläsk. Fredagen var vigd till utflykt så efter maten körde vi bilen mot nordöst, mot Fårö. Men på väg dit gjorde vi en avstickare till Blå lagunen, den populära badplats som skapats i ett gammalt kalkbrott. På vägen körde vi igenom ett samtida kalkbrott och allt var plötsligt vitt. Vit väg, vita högar och växtligheten var täckt av ett vitt damm. Ett hällregn kändes välkommet för att få bort allt kalkdamm men solen sken starkt. Väl vid den Blå lagunen blev det inget bad men vi kände på vattnet och Emelie doppade fötterna och gick ut upp till anklarna. Kan tänka mig att kalkbrottets vatten ser väldigt blått, grönt och inbjudande ut under högsommaren. Nu när vi var där i oktober så var det inte tillräckligt varmt i varken vatten eller luft trots solskenet. Så vi vandrade istället runt den lilla sjön och begav oss sedan mot färjan till Fårö. Färjan över är en klassisk bilfärja men skyltarna längs vägen var illavarslande, ”vid kö är det 1 1/2h till färjan". Som tur var det inte någon kö med bilar utan vi behövde bara vänta 10 min innan nästa färja för överfarten. För att sysselsätta oss under både bilfärd och överfart så fortsatte vi lyssna på Nidamörkur, inte direkt författarens nästa Augustprisvinnare, utan mer som ett sju timmar långt avsnitt av Creepypodden. På Fårö skippade vi allt med Bergman denna gång utan siktade in oss på natur och raukar. Första anhalt var Digerhuvuds naturreservat där vi klättrade på de stora raukarna på stranden en stund. Sen fortsatte vi längs den natursköna och karga kusten upp till Langhammars naturreservat. Förutom raukar och fiskestugor fanns också lämningar i form av gravhögar från vikingatiden. Passade bra in med boken vi lyssnade på som trots att den utspelar sig i andra änden av ön har mycket med fornlämningar i handlingen. På tillbakavägen stannade vi till vid Gamle hamn och såg på raukarna där. Speciellt då den som kallas kaffepannan eller hunden. Jag skulle nog hellre kalla den fåret. Några gravhögar från vikingatiden fanns också här liksom en lämning av en kyrka som var dedikerad till sankt Olof. Detta första nordiska helgon var popularitet var stor i Skandinavien vid övergången från vikingatiden till kristendomen. Det norska nationalhelgonet har ju inte bara haft en kyrka på Fårö utan i Österlen dit vi ska sen har ju en hel by bytt namn efter den kyrka som finns där till helgonet. Fantasieggande hur Norden och sjövägarna mellan dess områden på tiden kring 1100talet hörde ihop liksom tidigare under vikingatiden. Kommer säkert kommande inlägg utveckla det och jämföra det med alla St. Nikolaikyrkor som finns i gamla hansastäder och städer vid kusterna som handlade med Hansan. På väg mot Visby igen efter våra vandringar bland raukar och fikapaus vid havskanten så hade solen börjat sitt sjunkande i väst. Blodröd och stor färgade den återfärdens himmel rosa och brandgul. Ett vackert skådespel för vårat återinträde till hansestaden Visby. Lite återhämtning innan vi gav oss ut för kvällsmat. Denna kväll blev det Brooklyn Tacos and tequila. Vi delade på en nachostallrik och tog varsin tallrik tacos. Otroligt gott och förutom att vi passande sköljde ner det med corona öl så blev det även en drink, en mojito med chili, kryddig och god. Maten var riktigt bra och vi gick sedan en vända på stan innan vi återvände till vår sista natt på hotell Gute. Hotellet har fyllt sitt syfte, legat mitt i stan men ändå avskilt på en gata där inte så mycket folk rör sig. Men på lördagen bytte vi till Clarion i Visby, en svit där vi också har tillgång till hotellets spa. Precis vad som behövs de sista dagarna på öyn.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige