Exit Through the Gift Shop

måndag 5 oktober 2020 Visby, Gotlands län, Sverige

På lördagen var det Visbydagen i stan och vi hade fyra timmar från utcheckning på Gute hotell, till incheckning på Clarion Visby. Så bilen in igen på de smala gatorna, lasta väskor och köra bort dem till bagagegarderoben på Clarion. Efter att ha vandrat runt innanför ringmuren i snart en vecka så var det en väldigt enkel och smidig förflyttning, vi hittar helt enkelt. Efter att ha parkerat igen blev det butiksbesök för oss i fyra timmar. Dock kan inte sådant göras på tom mage så vi besökte först cafét, Ett rum för resande, för lite lätt lunch i form av lasagne. Ett mycket trevligt ställe. Väl på stan bland butiker och stånd på torget så var det väldigt mycket som handlade om får. Fårskinn, skor, handskar och stickade ullplagg. Hela Gotlands hantverkare och matproducenter hade tagit sig in till stan. Förutom ull och fårskinn såldes honung och annat med anknytning till öyn. Mängden folk i stan hade ökat betydligt från tidigare i veckan och covid-riddarna var på sina hästar och uppmuntrade till distans. För egen del blev det inget shoppat men Emelie köpte ett snyggt plagg gjort av indiska saris. Det hördes mycket dialekt från huvudstaden i Visby under dagen och boken vi nu lyssnat klart på kanske har eldat på ogillandet för de som tar sig hit och talar så ;-P. Efter att ha värmt mig i en bokhandel där Weeping Willows Magnus hade en boksignering ett tag medan Emelie sprang runt i butikerna blev det tillsist dags för en fika. En saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde sköljdes ner med lite cava på Kustnära. Mycket gott och välbehövligt att vara inne i värmen då solen efter fyra dagars skinande under lördagen gått i moln. Några grader kallare direkt ute då, samtidigt som det börjat blåsa lite mer. Efter våra turer på stan checkade vi sedan in på hotellet och värmde upp oss i poolen på Selma City Spa Wisby som ligger i källaren på Clarion. Riktigt skönt att bada och koppla av en stund. Dagens fasta punkt inträffade först klockan åtta på aftonen då vi bokat Spökvandring i Visby via museet. Har bara varit på två spökvandringar tidigare, en på Kalmar slott som var en dramatiserad berättelse med både skådespelare och scenografi. Den var otroligt häftig och om de har de i år rekommenderar jag alla att boka. Den andre jag och Emelie varit på var i Tallinn, där var det mer en guidning om de hemskheter som inträffat i stan och det sattes i en historisk kontext. Lördagens spökvandring i Visby var som den i Tallinn. Intressant och lärorik om händelser som inträffat i stan. Men också om stadens historia och gotländsk folktro. Kul att gå omkring i mörkret och gå in i de ruiner som finns i staden och höra om hur folk trott förr. En hel del var ganska likt det jag i somras läste i Magnus Västerbros bok Vålnadernas historia. Rekommenderas starkt för den som vill veta mer om hur folk trott i olika tider och sett på ett liv efter döden. Spökvandringen var som sagt bra och intressant, hade nog känns ännu bättre om man inte samtidigt kunde höra larmet från fest på Stortorget. Nästa spökvandring för oss blir om två veckor på Läckö slott och jag hoppas då på en mer dramatiserad variant. Clarion har varit bra men på frukosten var det sämre. Alldeles för trångt runt buffén, de hade de behövt ordna bättre. Både med förlängd frukosttid och annan organisering av själva maten så alla inte gick på varandra. Efter en bastant frukost begav vi oss till Gotlands museum och fornsalen däri. Lite kul att spökvandringsguiden gick förbi precis när vi satte igång guidningen för museet. Härlig gotländsk dialekt. Vi tittade på de fantastiska bildstenarna som är unika för Gotland med motiv ur både asatron och kristendomen. Soltecken har uppenbarligen betytt mycket i forntiden. Sen fick vi oss en genomgång av inte bara Gotlands historia under människans vistelse utan även om kalköns historia miljontals år tillbaka. Tre höjdpunkter på museet var de redan nämnda bildstenarna samt utställningen om 1361 och silverskatterna från vikingatid. Varje år grävs nya skatter upp från vikingatiden i den gotländska jorden, det senaste fyndet stod det bara häromdagen om i tidningen. Häftigt att se några av dessa skatter och den geografiska spridningen mynten kommer ifrån. Även fullt av armringar och en del guld har hittats i marken liksom andra rester från tiden såsom svärd, spjut, yxor och sköldbucklor. Utställningen om år 1361 på ön var väldigt bra. Den danske kungen invaderade ön det året och landsortens befolkning bjöd till motstånd. Men de slaktades och staden Visbys borgare varken hjälpte dem eller släppte in försvararna i staden. Istället såg de på när deras grannar höggs ner för att sedan öppna portarna för invasionsstyrkan. Någon brandskattning av staden ägde inte rum trots att det lärts ut i gamla historieböcker och avbildat på den berömda tavlan. Rekommenderar Historiska Medias bokutgivning senaste åren med djupdykningar i speciella händelser under nordisk historia. Dick Harrison som skrivit delen om Visbys Brandskattning redogör för det spännande och dramatiska 1300-talet och myten om brandskattningen. Museet var riktigt bra och ligger delvis i ett av de gamla medeltida packhusen som finns i stan. Efter besöket så besökte vi såklart museibutiken för att se om där fanns något kul. En kökshandduk med motiv från bildstenar är inte fy skam, kompletterar den andra kökshandduken från Hedeby med futharken på. Klockan hade blivit tre och vi tog en bagel och en macka på café H10 innan vi tog en sväng igenom stan igen. Klockan fem hade vi bokat spatid igen och det var lika skönt på söndagen att ligga och slappna av i vattnet. Alla vägar ledde på måndagen till Roma där vi tittade in på det gamla cistercienklostrets ruiner och kungsgården. Vädret var åter fantastiskt med 19°C och solsken. En tur till en bronsåldersskeppssättning blev det sista på ön innan vi återvände till Visby. I Visby blev det inköp av världsarvsté på Kränku. Kommer smaka gott på helgmorgnar när vi letar nya UNESCO världsarv att besöka. Det blev lunch också ute i solen på det trevliga cafét Rum för resande. Sen var veckan på Gotland slut och färjan åter till fastlandet väntar. Visby är en stad jag inte riktigt fattar att jag åkt till tidigare. Likt Tallinn så har den en fantastisk bevarad bebyggelse och definitivt tillsammans med Tallinn topp av de gamla hansestäder jag besökt. Hade säkert varit kul att vara här under medeltidsveckan någon gång, men att åka under september-oktober rekommenderar jag, lite folk, allt är fortfarande öppet (i Visby), tillgång till allt och vädret kan vara fantastiskt. Så semesterns första vecka har varit riktigt bra. Nu beger vi oss från ön där Ulfstand kapade ihop sin förmögenhet till platsen där han för sitt stöldgods byggde sin borg, Glimmingehus.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige