Singapore högst upp på listan

måndag 16 november 2020 Singapore

I dessa tider är det lätt hänt att man svävar iväg med olika drömresemål. På senare tid har jag fått upp ögonen allt mer för Asien och i synnerhet Singapore som verkar vara en unik upplevelse. Från flådiga Marina Bay till landets berömda gatumat och mäktiga vyer.

Jag är inte märkvärdig på något sätt, men jag ska inte ljuga om att jag uppskattar lyx när jag reser. Och lyx är någonting som verkar finns i överflöd i Marina Bay. Det är bara att titta på listor över världens maffigaste casinohotell där Marina Bay Sands Casino ofta hamnar högt upp. Dess gyllene dekorationer och glamorösa spelhallar lockar tydligen besökare från hela världen. För en van spelare på https://yoyocasino.se/sv/ som jag själv vore detta förstås häftigt att få uppleva något sådant i person, även om det kommer att dröja.

Magisk mat på gatan
Det asiatiska köket har alltid varit min favorit och det kan bero på att jag älskar knäppa rätter. Nej, jag är då ingen vegetarian, och har under en tidigare semester i Kina ätit allt från kall kanin till grisöron. Singapore, som trots att det är ett av världens minsta länder, sägs vara berikat med magisk mat på gatan. En rätt som ska vara mycket godare (och fräschare) än den låter är dess traditionella grodgröt. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var det minsta skeptisk, men samtidigt känner jag en stor lockelse och bara måste få smaka.

En annan matbit jag verkligen skulle vilja testa på i Singapore är frukträtten durian, känd som “den asiatiska stinkbomben”. Duran är tydligen ett släkte med fruktbärande träd där långt ifrån alla frukter är ätvänliga. Men de som är det ska tydligen vara magiskt goda för vi som gillar lite udda grejer.

En tripp upp för Ion Sky
Jag har läst en massa om att det finns mäktiga utsikter i Singapore. Häftigast verkar det centrala utsiktstornet Ion Sky vara. Det byggdes för inte så länge sedan och ligger hela 56 våningar upp. Som om det inte vore nog så kan man där uppe få sig en 360-gradig vy över Singapore. Det är säkert häftigt att plåta bara med mobilen, men jag kommer garanterat att ta med mig min Nikon-kamera och mitt största zoomobjektiv. Här är jag helt övertygad om att det finns möjlighet att knäppa bilder värdiga att rama in och hänga upp på väggen.

Ja, en resa till Singapore är högst upp på önskelistan med resedestinationer just nu. Man får bara hoppas på att det går att ta sig dit snarare förr än senare.