Virtuella Resor - Pinsamt Eller Bra?

onsdag 23 december 2020 Borås, Västra Götalands län, Sverige

Vi svenskar är ett folk som älskar att resa och se oss omkring i världen. Varje år reser hundratusentals svenskar utomlands, till Gran Canaria, Kreta, Kroatien, Thailand och andra spännande resmål. Och det har vi gjort ända sedan den första charterresan arrangerades. Det var år 1955 och destinationen var Mallorca.

I år har det dock inte varit världens bästa idé att sätta sig på ett tåg eller flygplan och trängas. Det har varit lite fram och tillbaka med restriktionerna, allt efter hur olika länder bedömer smittorisken. Flyg har ställts in, ibland har det krävts hälsodeklarationer för att få komma in i landet och andra gånger har länder helt stängt gränserna.

Ska vi då behöva sitta på kammaren och glo? Och nöja oss med att läsa om andras resor? Absolut inte! Den här pandemin behöver inte stå i vägen för att ge sig ut på egen hand eller med familjen. Packa bilen och ge er ut på en road trip runt Sverige, eller snöra på dig kängorna och gör allvar av de där planerna på en vandring i naturen. Det finns mycket man kan hitta på utan att man behöver träffa en massa andra människor.

Att semestra här hemma i Sverige är inget dåligt alternativ. Det finns så mycket att upptäcka, så många platser att besöka – vackra sjöar, underbar natur, städer och platser, historiska minnesmärken och platser… Bara din fantasi står i vägen för grymma upplevelser här på hemmaplan.

Virtuella resor
För att svara på frågan i rubriken: det finns inget pinsamt med att resa virtuellt. Tvärtom är det ett genialiskt sätt att se sig omkring, och göra lite research tills det går att resa igen, på riktigt – för den dagen kommer så småningom. Den här pandemin kommer att vara över en dag – vi vet bara inte när. Men man kan ju alltid gissa. Det finns just nu en hel del utländska spelbolag som erbjuder odds på när Coronapandemin ska ta slut.

Redan nu finns det flera resebyråer som spelar in resekataloger i VR (Virtual Reality). Med ett par VR-glasögon kan du se dig omkring, kolla in nya tilltänkta resmål, vilka stränder som är bäst eller hur hotellrummen ser ut inuti. Tänk dig att du till exempel vill resa till Bangkok och inte vet i vilket område du vill bo – en virtuell rundtur skulle göra beslutet så mycket enklare, eller hur?

En fördel är ju att det är gratis att ”resa” på det här viset. Nackdelen är ju förstås att upplevelsen inte är på riktigt. Du kan inte känna de härliga dofterna från Bangkoks många matstånd eller känna havsbrisen i ansiktet på Kretas stränder.

En spännande safari kanske? På sajten wildearth.tv kan du följa med på en livestreamad safari i nordöstra Sydafrika. Följ med guiderna och upptäck lejon, elefanter, noshörningar när de dricker vid vattenhålen. Två gånger om dagen ger sig två guider ut tillsammans med en filmare, och under tiden kan du ställa frågor via mail, och som guiderna sedan svarar på. Det som började en gång med några webbkameror har nu utvecklats till en komplett upplevelse via livestreaming.

Reseguider i VR
När man inte kan eller vågar resa utomlands får man alltså ta till andra lösningar. Och nu kan du planera din nästa resa med hjälp av virtuella reseguider. På t.ex. Momondo kan du bli sittande hela dagen och förlora dig i olika länder och städer. Här finns en omfattande jul-och nyårsguide, virtuella konserter och filmer, men självklart också guider till olika städer, som London, Berlin, Köpenhamn, Amsterdam, Rom och flera andra.

Du hittar säkert fler alternativ på egen hand. Se dig om i världen hemma från soffan, gör upp en lista över platser du vill besöka när pandemin är över.
En dag ses vi där!