Sportrelaterade måsten när jag åker till New York!

fredag 8 januari 2021 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Jag är knappast den enda som haft barndomsdrömmen att besöka New York, popkulturens metropol. Men det finns såklart massvis med andra underbara lockelser på Manhattan, särskilt för oss som älskar sport. Av den anledningen vill jag ge några måste-tips för dig som är en aspirerande sportnörd: det här får du inte missa under din semester i New York!

Först och främst kan det vara läge redan innan resan till New York att bekanta dig med stadens största sporter redan på hemmaplan. Detta brukar kag göra genom att streama sport på UnibetTV, som täcker allt jag vill ha. En annan rekommendation är så klart att läsa på nätet om stadens största sockerbitar för den sportsugne. Det finns hur mycket som helst att gotta sig i.

Baseball

Det första som fångade mitt intresse för New Yorks sport var rivaliteten som finns mellan stadens största sportföreningar. Är man ännu inget fan av baseboll eller amerikansk fotboll så är det precis den typ av laddning som kan vända på steken!
Vad gäller baseball är det New York Mets och New York Yankees som är stadens två bjässar, som spelar i Major League. Och visst är ju rivaliteten emellan dem allt som oftast rykande, detta trots att Yankees är det klart mest framgångsrika laget. Deras senaste möte slutade i en 5-1-kross till Yankees och i slutet på augusti möts de igen. Kan Mets utmana storbrorsan? Spänning!

Amerikansk fotboll

Nog för att baseball är stort i USA, amerikansk fotboll är också enormt! Detta förstår vi bara genom att kika på Metlife Stadium, New York Giants arena som rymmer över 80 000 åskådare. Men Giants är inte stadens enda stora klubb, vi har också New York Mets och Buffalo Bills, där de sistnämnda varit i hetast form de senaste åren med flera platser i playoff-spelen i högsta ligan NFL.

Amerikansk fotboll är bufflig och intensiv, som rimligtvis gör att många hoppar upp ur stolen när de tittar på det. Sporten är också förknippad med ett av världens mest kommersiella sportevent, Superbowl, där världsartister uppträder, enorma företag gör reklam och filmer får sina trailers uppvisade för första gången.

Superbowl flyttar på sig för varje år och drömmer du om att få uppleva det i New York får du nog räkna med att vänta några år, eventet hölls där så sent som i februari tidigare i år. Då gjorde Shakira och Jennifer Lopez succé i halvtid med ett 14 minuter långt pampigt nummer. Vore ren och skär magi att uppleva detta på plats nästa gång...

Basketball och ishockey

Som sagt är New York ett mecka för den som älskar sport! Det är inte bara baseball och amerikansk fotboll som stadens befolkning brinner för: basketball och ishockey är likaså det enormt. Det mest framstående laget inom basket är New York Knicks som spelar på anrika Madison Square Garden, som också är en stor arena för konserter.

Vad gäller ishockey, som också är en av Sveriges största sporter, hittar vi NHL-meriterade New York Rangers där ingen mindre än svensken Henke Lundqvist är målvakt. Publiken ger dem varje vecka otroligt stöd och eldar på spelarna ordentligt. Ett måste att se Rangers spela när du är i stan!

Det tar förstås tid att sjunka in i New Yorks scen för sport, men här har du som är helt färsk förhoppningsvis kommit en liten bit!

Johan
Senast aktiv - från Sydafrika