Drömresan till England 2021

söndag 21 mars 2021 Kristianstad, Skåne län, Sverige

Fotbolls-EM 2020 var tänkt att bli något alldeles unikt, med värdnationer utspridda över hela kontinenten istället för de sedvanliga en eller två – på pappret såg det med andra ord ut att bli en riktig fotbollsfest. Sedan hände ju som bekant ett och annat, turneringen flyttades fram till sommaren 2021 och det ser i dagsläget ut som om mästerskapets matcher kommer att spelas utan publik. Inte mycket till folkfest det inte. Men vi tänker inte deppa ihop och låta det hindra oss från att följa med det svenska landslaget i deras erövring av Europa – åtminstone inte i teorin.

Vi ger oss ut på en Europaresa (i våra drömmar) till platserna där Sverige kommer att spela sina matcher i sommar.

Gruppspelet – från Bilbao till Dublin

Flygbiljetter till hela fem olika destinationer är inköpta för att vi ska kunna följa alla svenska landslagets matcher på plats. Mästerskapet är som sagt unikt i att det spelas i så många olika länder, och för den som ska betta på EM 2021 hos Hajper kan det därför vara värt att vara extra uppmärksam på vilka lag som kan ha hemma fördel. Sverige är inte en av värdnationerna, men det gör ju ingenting eftersom det öppnat upp för den här magiska fantasiresan över Europa.

Vi inleder med att ta planet till Baskien i norra Spanien, och närmare bestämt till den vackra staden Bilbao. I Bilbao kommer Sverige att inleda sin mästerskapsresa genom en match mot fotbollsnationen Spanien, som alltså har hemmaplan. Matchen kommer att bli en rejäl utmaning, men oavsett resultat så kommer vi se till att smyga in ett besök till Guggenheimmuseet. Precis som konstverken innanför museets väggar så är den världsberömda byggnaden, ritad av Frank Gehry, ett konstverk i sig självt.

Sveriges andra två gruppspelsmatcher spelas båda två i Dublin, Irlands huvudstad. Där möter landslaget först Slovakien, innan gruppspelet avslutas med en match mot Polen. Fördelen med att vi har två matcher i Dublin är att vi hinner med extra många sevärdheter.

Förutom att besöka flertalet irländska pubar så ska vi vara “kulturella” – därför står ett besök till Irlands whiskeymuseum på schemat och även ett och annat destilleri. Innan vi lämnar staden passar vi också på att ta en tur till anmärkningsvärda Glasnevin kyrkogården, som minst sagt är något utöver det vanliga.

Slutspelet – från Köpenhamn till London via Sankt Petersburg

Ja, självfallet kommer det svenska landslaget att ta sig igenom gruppspelet och vidare till utslagsrundorna. Och vet ni vad? I den här fantasin går vi hela vägen till finalen på Wembley i London.

Vår slutspelsresa börjar dock inte där. Eftersom vi slutar tvåa i gruppen går den första slutspelsmatchen av stapeln i vårt grannland Danmark och huvudstaden Köpenhamn. Många svenskar behöver ingen vidare introduktion till vackra Köpenhamn – här är det helt enkelt att strosa runt i Nyhavn och på Strøget som gäller, följt av en tur till Tivoli.

Efter en komfortabel seger i åttondelsfinalen bär det av mot Sankt Petersburg för kvartsfinal. Det blir en kortvisit till den ryska staden så vi hinner inte med alltför mycket turistande. För att få ut det mesta av vistelsen tar vi därför en tur i kanalbåt, för att få upptäcka den imponerande staden från vattnet. Därifrån kommer vi bland annat att få beskåda den mäktiga Sankt Isaac-katedralen.

När de svenska herrarna har tagit sig förbi kvartsfinalen i Sankt Petersburg är det endast semifinalen och finalen kvar, och båda dessa spelas på Wembley i London. London är ett himmelrike för turister – du kan hitta på allt du kan tänka dig i Englands huvudstad. För att lugna nerverna inför finalen kanske det blir en promenad längs med South Bank, Themsens södra bank, ett besök på en stillsam tesalong och kanske några turer till charmiga pubar även här.

Den här hypotetiska resan avslutas givetvis med att Sverige tar ett osannolikt EM-guld. Bragden firar vi med shopping i mängder och genom att uppleva Londons nattliv.