Fredrik har fatt en lemonshake!
Fredrik har fatt en lemonshake!

Same same but different

torsdag 21 april 2005 Bangkok, Thailand

Hej! Vi far be om ursakt for att vi legat lite pa latsidan vad det galler resedagboken. Ni som kanner oss vet att vi ar riktigt duktiga pa att skjuta upp sana har tidskravande saker. Nu ska ni iallafall fa en liten uppdatering pa vad som hant sen sist.

Senaste gangen vi horde av oss var i Hua Hin. En hel del har hent sen dess. Efter Hua Hin styrde vi kosan mot krabi, naremare bestamt Au Nang( En av krabiprovincens beacher) Har arnade vi oss en liten hydda ca 10 min fran centrum och ca 1 min fran var egna lilla ororda strand:) Var ett jattemysigt stalle, billigt och bra. Hande val inget over det ordinara har, vi badade, solade, at god mat och anlade en ny vana, minst ett spel biljard innan sangdags:)
En liten tragedi intraffade aven pa detta stalle. Vi upptackte att badas pass och Sofies flygbiljetter var puts vack.. Efter att ha vant ut och in pa vara vaskor, panikat(Sofie) trostat(Fredrik) sa ringde Sofie ett snabbt samtal hem till Sverige, dar mamma tog reda pa vad vi skulle ta oss till.

Efter ca 4 dagar har var det dags att dra vidare. Nasta destination blev Phuket, mest pa grund att det var har vi kunde styra nya pass. Fanns fyra olika strander att valja mallan, vi valde den storsta ( Patong ) Dar stranden var som vitast, transorna som flest och barerna kantade gatorna. Det var som sagt har vi skulle fixa nya pass. Efter lite efterforskningar hyr vi en moppe, lanar en karta o sticker ivag mot ett stalle som inte ser ut att ligga allt for langt bort, pa kartan ska tillaggas..:)
Denna lilla utflykt utvecklades ganska direkt till en riktig mardromsfard. Det var over 40 grader varmt, gigantiska upponerforsbackar (som sofie fick ga upp for da moppen inte orkade ta sig upp med oss bada pa). Det faktum att vi tappade bvort oss direkt och fick sitta pa den forbannade moppen i over tre timmar enkel resa gjorde inte saken battre.. val framme gick det ganska snabbt, vi fick vara provisoriska pass och satte oss pa moppen igen. Hemresan valde vi att ta pa motorvagen da det hade borjat morkna och vi inte hade nagon lust att krangla oss fram pa smavagar. tva timmar senare var vi antligen hemma och stupade i sang...

Tiden i Puket var annars hur bra som helst, vi bodde pa ett bra stalle med egen tv som visade nya filmer 24/7 utan reklamavbrott, det blev en del sana..
vi hann med ett litet aventyr till innan det var dags att lamna detta stalle. Klockan var runt ett pa natten, vi hade precis kommit hem fran en av vara biljardkvallar och somnat nar telefonen ringer. Pa andra sidan traden var mamma Svesse som informerade oss om att en ny jordbavning hade intraffad pa samma stalle som den forra och att en tsunamivarning var utfardad. Lite smatt panikslagna samlade vi ihop det viktigaste och sprang ner pa gatan for att kolla vad som hande (det kan tillaggas att vi bodde ca 30 m fran beachen) Ute sag vi en strom mannsikor, framst thailandare som alla rorde sig upp mot bergen. Vi foljde deras exempel, slangde oss upp pa var hyrda moppe och korde upp aven vi. Dar satt vi nan timme med ett hundratal livradda thailandare innan vi vagade oss tillbaka till rummet igen. Natten spenderades framfor BBC och updateringar om jordbavningen.. Som tur var kom det ingen vag denna gang, men det var laskigt anda!

Nagra dagar senare pep det plotsligt till i telefonen, var fyra glada tjejer, Jollan, Ebba, Towe och Amelia som befann sig pa Ko Chang ( Ostkusten) De skulle aka till Kambodja och undrade om vi ville folja med. Sagt och gjort, vi packade vara vaskor, hoppade pa en buss och tva dagar senare var vi dar!
Var jatte kul att traffa tjejena igen! Aven om vara bungalows inte holl den basta standarden, det fanns vaggar, tyvarr sa satt dom inte ans nastan fast med taket. Detta gav kakerlakor, myggor och myror fri tillgang till saval oss som vara vaskor, hade iallafall ett myggnat sa vi slapp odjuren pa natten. Annars var Ko Chang ett riktigt toppenstalle! En av dagarna akte vi ut pa en snorkeltur, var en riktig upplevelse, sag en massa fiskar och hafftiga koraller. Bade Fredrik och Jollan lyckades skara sig pa korallerna och var lite oroliga for att en haj skulle fa vittring och komma och ata upp oss. Lyckligtvis hande inget sadant.

Nagra dagar senare var det dags att lamna Thailand och bege oss till Kambodja. Vi stannade en vecka i Sihanoukville, en mysig stad dar vi bodde pa ett kanonhostel! Fanns en schysst resturang, gratis biljard och en allmant trevlig atmosfar. Aven har fanns det odjur, som tur var inte i var bungalow utan i tjejernas :) som amelia bistert fick erfara da hon efter en trevlig moppefard kom tillbaka och hittade halvt uppatna sedlar till ett varde av 100 kr och en tval med gnagmarken.. Husrattan hade vart framme!
Har firade vi aven det kambodjanska nyaret, det var inte mycket att hanga i granen. En efter en droppade av tills det bara var tva tappra sjalar kvar. Fredrik och Joelin satt uppe till halv ett da det nya aret skulle borja och fick uppleva..absolut ingenting.. men det var trevligt anda, en upplevelse :)

Phnom Penh nasta.. som pga nyarsfirandet var stangd, inte mycket att uppleva dar. En sak att minnas ar dock en promenad vi tva tog dar vi helt plotsligt blev overfallna av ett tiotal sma nakna kambodjabarn som ville leka. Alla ville halla dom roliga vasterlanningarna i handen pa samma gang och ingen ville slappa.. Ett av de tillfallena vi onskar att kameran var med.

Darifran var det dags att aka till Angkor Wat, ett av varldens sju underverk och Kambodjas stolthet. Vi bodde i Siam Reap, en mil darifran och 05.30 stod vi redo med kameran i hogsta hugg bredvid vara guider ivriga att fa se templen i soluppgangen. Det var en vacker syn! Angkor var bra mycket storre an vad vi trott, fanns ca 100 stora tempel utspridda i djungeln. Var som att komma in i djungelboken, Indiana Jones och Tomb Raider pa samma gang. Tomb Raider spelades forovrigt in vid en av templena. Mitt i allt klattrande hordes en liten duns.. Det var stackars Sofie som hade snubblat i en trappa och lyckats bryta tan:( vi blev genast omringade av en massa kambodjaner som alla trodde sig vara doktorer. En av dem var overtygad om att tan var ur led och forsokte dra den pa plats, vilket inte riktigt uppskattades av agaren.. Ingen mer Angkor Wat for Sofie som dagen efter fick stanna hemma medans de andra utforskade resten av ruinstaden. Dagen efter var det dags att saga hej da till tjejerna. De skulle fortsatta till Vietnam medan vi skulle tillbaka till Thailand.
Vi har haft en jattekul tid med er! Hoppas resten av resan blir kanon!! Lovar att skriva massor med inlagg i er resedagbok:) Ses om ett par manader i Sverige..

Nu ar vi tillbaka i Bangkok for tredje gangen, vi bor pa samma stalle som tidigare och borjar kanna oss riktigt hemma. Igar var vi och matte upp tva kostymer till Fredrik:) Ska bli intressant och se om vi blivit blasta eller inte..

Imorgon sticker vi till Koh Samui dar vi ska spendera var sista tid innan det ar dags att aka hem till verkligheten igen..
Grabbar, har ni vagarna forbi Koh Samui sa hor av er!!

Ha de jattebra allihopa! Det har vi:) Puss och Kram! Fredrik och Sofie

Hannes Ullman