stay three weeks, sen we go home

fredag 29 april 2005 Ko Samui, Surat Thani, Thailand

nar man plotsligt ser en bebiselefant komma lunkande i morkret med ett blinkande cykellyse fastsatt pa svansen sa betyder det att man antingen befinner sig pa bengt-akes budgetcirkus ute vid granby ishall eller att man ar mitt i bangkok, thaliands huvudstad. For oss ar det det senare och det kanns verkligen att vi har lamnat vastvalden for tillfallet. Elefantmotet ager rum i minibussen som tar oss till varat hotel, dar vi betalar nagot mindre an vad vi betalade for att sova i ett attasangsrum i aus. Skillanden ligger nagonstans bland, tre egna sangar, dusch pa rummet, minibar, ac, egen tv etc. Ni farstar nog att det var bra skont for tre trotta backpackers.

Dagen efter akte vi och ett tyskt par som vi lurat med oss fran flygplatsen pa en "gratis" guidad tur som vi hade fatt nar vi bokade vart rum. I en minibuss gav vi oss ut i kaoset. Trafikstockningar sa langt ogat nadde och anda sa lyckades chauforen fa bilen frammat, det maste sagas att de ar duktiga forare, de saknar allt trafikvett och rim a reson, men duktiga forare det ar de iaf. Vi besokte lite olika tempel i varmen, sag var beskarda del av buddastatyer och svettades ut ett par liter eller sa. Sedan utlovades det en batfard runt i kanalerna har i bangkok. Val framme sa var det tydligen sa att den kom att kosta 500 batarudos vilket ar ca 100 kr. Efter lite huff och gruff betalade vi och hoppade ner i baten. Det var nog under denna fard bland kakstaderna langs flodbadden som man greppar hur pass anorlunda livet ar har kontra svea. Efter batresan blev det ett snabbt besok pa en rubinfabrik,(med option forstas for att kopa smycken)en skraddare(med option forstas for att kopa kostymer) sedan tillbaka till hotellet. Efter det gav vi oss ut i myllret for att matta magarna som hade blivit hungriga. maten kom att kosta oss ca 6 kr var och smakade alldeles utmarkt och vi gottade oss at hur billigt allt var och hur bra det skulle bli nar vi kom ner till krabi som var vart nasta mal. Bangkok ar verkligen rorigt, skitigt, billigt, smutsigt och alldeles for mkt. Det kanndes skont att vi dag tva satte oss pa nattbussen ner mot krabi.

En smatt sjuk grej hande oss i bangkok nar vi var pa vag mot ett par shoppingcenter en bit bort fran dar vi bodde. Framfor oss sisadar 50 meter gick det tva blanda tjejer, definitivt vasterlaningar tankte vi. Val framme vi overgangstallet visar det sig vara Jojes gamla ex, madde och hennes syrra Alex! Vad ar oddsen???? De var dessutom kunniga nar det gallde bangkoks shopping och fick agera guider till centren, utan att lura med oss pa en batfard till, tack a lov=)

Rubriken som ni kanske ser ar inte riktigt gramatiskt korrekt och det beror pa att engelskan fastnade i tullen vilket lett till att vi hankar oss fram pa svengelska. (rubriken kom for ovrigt som svar pa fragan om vi var studenter eller icke, och det var jag som sa det...)

Efter en lang och ganska utdragen bussresa over natten kom vi fram till Krabi dar vi direkt drog ut till en strand som heter Rai Ley beach. En av de stranderna som drabbades av Tsunamin vilket man latt kunde tyda over allt brate och alla halvfardiga hus som sakta men sakert byggdes upp langs strandkanten. Dock sa var det sakert att vara dar, inga sjukdommar eller sa. Dessutom fick vi ett rum minst lika bra som i bangkok for en tredjedel av priset. Det var valdigt lite manniskor dar vilket kanndes skont till en borjan efter overpackade bangkok. Direkt till stranden och javlar vad varmt det var! dessutom ingen direkt svalka i vattnet heller utan dar lag val tempen runt 28-29 grader. Mitt i all njutning och frisbeekastning valde jag dock att placera min vanstra fot precis over en sylvass sten, gomd i vattnet och blodutjutelse gick inte att undvika sa nu haltar jag runt och letar efter en fake rolex-krycka.(utan resultat an sa lange...)

tva dagar senare var det dags for mig sjalv att fylla ojamnt och grabbarna overraskade mig med tva heiniken och tva bacardi breezers och en chipspase klockan kvart over nio. Bra start pa en annars ganska lugn dag i ao nang dar vi for ovrigt bjods pa en grymt god vedeldad pizza till lunch. Kvallen avslutades uppe i regnskogen pa en undangomt krog dar ett liveband spelat reagee. Javligt skont faktiskt.

Nu ar vi alltsa framme pa koh samui som ar en o pa ostsidan. Har planerar vi val att stanna i ett par dagar till innan vi ger oss av mot ko pang jang(rattstavningspersoner gor sig icke till besvar nu...) dar vi ska medverka vid ett Black Moon party. Ska tydligen vara mkt fest dar, och efter var guide fran bangkok sa vet vi nu att svamparna maste tillagas pa ratt satt, annars "You die, very funny, hehehe". Sa det ska nog ga bra.

Igar traffade vi aven pa var gamle resekamrat fredrik svesse med tillhorande flickvan sofie. Ett kart aterseende far man nog lov att klassa det som. Tyvarr var de tvungna att lamna on idag for att bege sig tillbaka till bangkok och stundande hemresa. Angesten lyste i svesses ogon=) och det kanns bra att vi har tva veckor till kvar har nere i varmen, skadegladjen ar den basta gladjen som de gamla grekerna sa fint uttryckte sig.

Jag tackar for alla grattishalsningar jag fatt och varnar de som inte grattat mig att ond brad dod kan komma att folja i form av utebliven grattning pa egen fodelsedag fran mig.

bilder kommer nog senare, men orkar ni inte vanta sa tank, vita strander, bruna kroppar, varma dagar, kall ol, billigt boende, and the list goes on! Har sakert glomt halften jag skulle skriva men det far duga for denna gang.

kramar fran de tre musketorerna genom Ananas aka fred aka vilman aka brad aka hans!

Hannes Ullman
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige