En av krabborna på stranden
En av krabborna på stranden

Eilean Arainn

torsdag 11 augusti 2005 Glasgow, Skottland, Storbritannien

Direkt efter frukost tog vi tåget till Glasgow där vi fick gå runt i ungefär en timme innan nästa tåg gick mot Ardrossan harbour där den sjukt stora färjan, med tanke på den korta färdvägen, Eileanan Chaledonia gick mot ön Arran och den lilla byn Brodick. Drygt en timme senare anlöpte vi ön och gav oss iväg på en promenad. Den första biten kantades vägen av souvenirbutiker och andra "krafs-affärer" (man är duktigt trött på kiltar), men det fanns också en fin sandstrand som beboddes av små krabbor.

Vår promenad fortsatte in på en grusväg som vi hoppades skulle leda runt stan på något sätt. Så var dock inte fallet utan det var i själva verket en landsväg som ledde längre och längre & djupare och djpare in i skogen, på sina ställen var det rätt likt en regnskog och den kvava luften gjorde inte den tanken mindre realistisk. Vägen tog till sist slut vid ett litet hotell, där vände vi (vad hade vi att välja på?) och gick tillbaka samma väg till Brodick. På konditoriet köpte vi kaffebröd och satte oss att fika vid stranden, några fiskmåsar kom och tiggde mat och var så nära att gick att få hyfsade bilder på dom.

16.40 gick Eilean Chaledonia tillbaks till Ardrossan dit tåget också kom en kvart senare. Vid 19-tiden var vi tillbaks i Stirling, ingen av oss orkade gå på restaurang eller göra egen mat. Så för första gången på 4 år blev jag utfodrad på McDonalds. Sån mat man äter för att bli mätt, inte för att det är gott. I morgon ska vi till Edinburgh...

Matti Utstrand