veckans tabbe(!)

fredag 13 januari 2006 Calgary, Alberta, Kanada

Start spreading the news
I'm leaving today
I want to be a part of it, Newark, Newark!

Sa kan man nog saga att min themesong later nar jag val star pa arlanda redo att checka in mina stora vaskor. Eftersom man fran USAs sida misstanker mig for att vara trejdeman i Usamas kompisforening har man bestulit mig pa mojligheten att forvara sitt bagage nagonstans pa newark eller att checka in sitt bagage i fortid. Detta har spolierat mina planer om en joggingtur i central park och en Frappe-latte-skatte-matte-kaffe pa starbucks och jag far istallet se fram emot 16 timmars vantetid. Om jag da inte valjer att besudla ett hotell 100 st glada washingtons(den stilige karln pa 1$sedeln). Men som tur ar har jag redan pa arlanda sett likasinnade manniskor med likadana stora, langa vaskor som den tyo jag drar runt med. Och efter en snabb ordvaxling pa i check inkon fatt reda pa att de har samma trevliga rutt som jag.

Flygningen gar bra och aven om man ar lite mosig nar man kliver av planet sa ar forvantningarna hoga! Sa efter en laaang vantan pa att fa ge Uncle sam mina fingeravtryck och fagra ansikte star jag nu med en stor vaska och ingen aning om vart jag ska ta vagen. Jag ser ett par som ser svenska ut och efter aven ha hort svenska ord ur deras munnar fragar jag dem hur deras planer ser ut. Det visar sig att de med ska ha samma rutt men de planerar att spendera sin "fria" tid i Newark pa ett hotell och da kandes det inte riktigt som om jag kunde kliva in och ta sangen mellan dem=) men jag ser i samma stund de andra lite vilsna grabbarna som jag pratat hastigt med pa arlanda och jag slar folje med dem.

Vi hittar efter lite om och en hel del men ett stalle att forvara vara vaskor pa och vi kor shift om vilka som vakar vaskor medan de andra far ga pa upptacksfard pa Newark. Vi aker gratistaget mellan stationerna och besoker sevardheter som t.ex. ett parkeringshus och en biluthyrningsfirma. Framat 9(kl 03 pa natten svensk tid) sa borjar vi bli ganska trotta och vi lyckas bygga ganska sa skona sangar av vara snowboardfodral. Jag lyckas t.o.m sova hela 6 timmar pa min.

Sedan pa morgonen vantar flighten till houston och vi besoker mc donalds for lite foda eftersom snalbolaget Continental endast utlovat snacks pa de tva st 4timmars flygningar som jag ska genomlida innan man val ar framme. Det visar sig aven att resebolaget som bokade mina nya vanners resa insett att de 30 min som jag har i transfertid ar lite val lite och bokat dem pa ett senare plan. Sa val nere i houston har jag plotsligt 20 min pa mig att ta mig till nasta gate. En aning stressigt men jag hinner med ung 10 mins marginal, tatt foljd av det svenska paret jag traffat pa newark.

Nar jag antligen landar i calgary och fatt prata en liten stund med en "imigrations officer" om min budget och andra triviala fragor rorande mitt val av land och ort sa far jag antligen kliva ut for att hamta mitt bagage. Vid min sida nu ar Thomas och Johanna fran stockholm. Vi gor tillsammans en ganska trakig upptackt da vara grejer inte ligger pa bagagebandet utan har valt att stanna lite langre i varmen nere i houston. Sjalv hade jag valt att packa ner alla jackor jag hade med mig i bagen for att slippa slapa pa en nar jag skulle springa mellan gatesen i houston. Ett ganska daligt val eftersom termometern har visade -3 grader. Men det visar sig sa att mina annu nyare vanner ocksa ska bo pa det hostel som jag bokat och vi delar en taxi in.

Vi hanger runt lite i calgary och letar efter snowboard och skidaffarer eftersom jag fatt lana en jacka av kvinnan som jobbar pa hostelet. Vi ska alla kopa ny utrustning nasta dag och vi traskar runt anda fram tills kl 21.20 da vi kolapasar i sang.

Nasta dag beger vi oss ut pa jakt med visakortet i hogsta hand! Jag lyckas spranga min budget med cirka 200 $(ung 1200 kr) men jag far helt enkelt leva pa grot i ett par veckor istallet.=) Det blev en svart Burton seven 162 cm lang med ett par slicka vita missionsbindningar pa! Fett frasht! Jag sammanstralar sen med Thomas och Johanna och vi softar runt lite i Calgary innan vi val hamnar pa en sportbar for att avnjuta lite kanadensisk ol och se Calgary Flames mota New York Islanders borta. En trevlig tillstallning dar vi snackade med med en trummis fran edmonton an sag matchen. Aven denna kvall blir ganska kort efter allt spring pa stan och vi somnar val runt 22.

Nu till tabben... Jag hade fatt tidtabellen utskriven pa hostelet och var sa pass sugen att komma ivag att jag inte tankte pa vad som stod bakom siffrorna som angav tiden. Sa upp klockan 8a idag for att ta bussen kl 10.10. Lite frukost i magen och sen drog jag vidare mot busstationen for att ta bussen enbart for att fa hora att bussen gar 10.10 PM och inte AM som jag trodde.... Sa nu sitter jag har utan nagot riktigt uppehalle och vantar, men det har jag juh iofs blivit ganska van vid nu. Dessutom har jag iaf lyckats lasa in mina grejer pa stationen sa jag slipper slapa runt pa dem... Men men vad fan gor man nar hjarnan inte sammarbetar med ogonen...

tabbelistan:
hannes 1 st.

Nu har jag suttit har for lange, nu vantar TACO BELL, mitt nya favoritstalle i snabbmatsjungeln! Skriver lite mer om kanada fran fernie!

Markus, martin, mats, andreas och erik, hann inte saga hej da i houston av tidsmassiga skal, hade grymt trevligt pa newark! Vi syns i backen, Team dakine riders=)

Thomas och Johanna, jattekul att hanga med er i calgary! Onskar bara att jag var pa vag mot fernie nu istallet for att vanta en massa=) Ha det grymt i banif, vi ses som sagt i Lake louise!

till alla dar hemma, ta det lugnt!

kramar fran hannes

Hannes Ullman