ajajaj vad ont det gör

söndag 5 mars 2006 Fernie, British Columbia, Kanada

ett par veckor har gått sedan sist så det är väl på sin plats att man plitar ner lite text i dagboken igen.. Det har faktiskt hänt en hel del den senaste tiden, vi börjar i kronologisk ordning enligt det anglo-saxiska räknesättet.

Veckan som följde efter superbowl bjöd inte på så mkt nytt, det snöade nästan ingenting men molnen låg täta över berget. Mot slutet av veckan så kom äntligen solen! Men som alla vet att när man lyfter locket från pastavattnet så sjunker värmen och vattnet blir någon grad kallare, så var även fallet här. Med först ett par behagliga minusgrader till på två dagar vara runt -25 i byn och runt glada -40 på toppen. Lägg då till att det inte är precis vindstilla där uppe. Dessa dagar fick då spenderars i stugan.. Som tur var så hade vi hela vår västra flygel som bibliotek, där vi satt och citerade Proust och liknande frammåt småtimmarna, läpjandes på an 12årig eklagrad Whiskey&cola. Tror inte ens att vi såg en ända film eller spelade jättemkt tvspel under denna vecka. Yeah, noo...

Sen kom äntligen nysnön och vi fick åter igen sätta på oss haklapp för allt dregel som kommer när man står inför ett midjedjupt puder åk. Men som alla vet att när man sätter på locket på kastrullen med pastavattnet så stiger värmen och vattnet blir någon grad varmare. så var även fallet här och efter ett par dagar var det runt noll på berget och plus och regn i byn. Det gick så pass illa att det regnade ända upp på toppen en dag. Vilket inte gjorde det speciellt lavinsäkrare iaf. En av dagarna gick det en lavin rätt in i snowboard-parken och begravde de flesta railsen. SOm tur var var den stängd och ingen drogs med, men vi som stod en backe bort och hörde snön rasa kan vittna om att det låter en hel del när ett halvt berg snö kommer farandes.

En annan rolig sak är att det tog eld i en buss som var parkerad mitt emot vårat hus. Det brann så pass kraftigt att det tog eld i hotellet precis brevid. Kul med lite action ibland=)

Så till denna vecka, denna otroligt roliga men ack så onda vecka. Allt började på onsdagen. Det hade snöat en hel del och vi var uppe och åkte de få backar som var öppna. Vi hittade ett jäkligt fint åk ute i skogen där vi brände ner. Jag kommer ut i ett lite större brantare fält och får några riktigt fina svängar och ser en linje jag ska köra. Jag ska ta ett hälskär förbi en präktig gran då jag får mothugg och kommer tillbaka på hälskär och klipper granen med smalbenen precis vid roten så att den går av! Smärtan som följde efter detta var inte nådig och jag trodde i fem minuter att benet var av. Men som tur var så blev det enbart ett redigt skrapsår och ett blåmärke och jag kunde köra igen redan nästa dag.

På torsdagen hänger vi i parken en hel del och det går riktigt bra landar min första 540(ett och ett halvt varv) och vi har skitkul. Vi går ut till ett hopp en bit in i skogen för en lite mjukare landning där man kan testa lite grejer. Sista hoppet så går hela tailen på brädan av......... Jättekul..... Men det iaf ett solklart garantiproblem och burton är grymma på sånt så att till nästa fredag ska jag ha fått något nytt. Får låna en bräda fram tills dess.

Fredagen blri också park fast denna dag rails istället eftersom jag skulle ställa upp i en railtävling under lördagen. Det går och bra till en början, så pass bra att vi börjar köra på det största railet de har, ett 12 meters rail som går upp, blir platt och sen går ner igen. Jävlar vad läskigt det va att droppa in första gången! Men efter ett tag får vi till det och det börjar kännas skönt. Så råkar jag då ramla av det och faller av åt sidan med ryggen mot railet. Där sticker ett en järnplatta rakt ut som tar min höft på kanten. Byxorna rivs upp från ena sidan till den andra och jag får sjukt ont i ena skinkan och i svanskotan. Dock så kan vi konstatera att plattan som stack ut absolut inte borde ha stuckit ut och att railet inte borde varit öppet. Så jag åker ner och klagar och efter att fått snacka med chefen för orten så får jag plocka ut vilka byxor från vilken affär som helst i stan gratis=) så jag har bytt mina 3 år gamla burton som kostade 1200 kr mot årets six-eight-six för runt glada 3000 kr=) Najs deal, tycker jag ändå, även om det gjorde förbannat ont.

Till en början så gick föråken på tävlingen under lördagen åt helvete. Jag klarade inte att landa något av de fem försök jag gjorde utan jag slog mig bara mer och mer, en rejäl lårkaka och ett blåmärke på armen. Men när tävligen väl började så gick det bättre. Gjorde en bordslide på ett stålrail, och en tailslide på en box. Men tyvärr räckte det inte till final, men jag fick mkt beröm av de den stora ansamling svenskar i publiken, vilket känndes jävligt bra.

Så nu sitter man här med en oduglig högerarm, redig lårkaka, blå skinka, skrubbsår på smalbenet och ett ömmande knä men som vi säger, Go big or go home! eller pain is temporary glory is forever. Och till alla er som oroar er, se det här som en fiskarhistoria, fisken blir större för varje gång man berättar den. Egentligen har jag säkert bara lite nageltrång och torra läppar.

Mkt text är det, skriv en kommentar vettja! Nickis skriv något eget denna gång ffs...

puss å allt det där till alla där hemma!

Hannes Ullman
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige