ljuset i tunneln närmar sig

onsdag 29 mars 2006 Fernie, British Columbia, Kanada

Ja det var väl dags att skiva lite mer nu eftersom det gått ett tag sedan jag skrev sist. Där jag slutade förra gången stod jag med en trasig bräda och lite skrubbsår. Så hur gick det då? låt oss en en gång vrida tillbaka klockan.

Jovisst var det garanti på brädan, så ung en vecka efter den första gick av kunde jag plocka ut en sprillans ny burton UnInc. En bräda som för övrigt kostade runt 1500 kr mer än den jag tidigare hade. Det visade sig även vara mer än ett rent ekonomiskt klipp, den var nämligen mycket roligare att åka på än den tidigare. Så härifrån är väl allt frid och fröjd va? Nej ni... Enbart en vecka efteråt så går även denna bräda av. Och denna gång känner jag ingen tröst i att det är garanti då jag vet att affären inte har två ex av den jag nyss hade av. Så denna gång blir det en Burton Custom istället. Den har hållt i lite mer än en vecka nu så man kan ju hoppas att den håller resten av tiden. Peppar, Peppar....

Annars har denna resa visat sig gå i förödelsens tecken. Aldrig tidigare har så mycket i min närhet gått sönder. 3 st brädor, bindningen har gått sönder två gånger, 1 par byxor, min ipod slutade spela låtar, min digitalkamera gick sönder och dessutom har jag råkat krossa en ruta i våran ytterdörr. Tur att man är materialist istället för humanist! Hade varit värre ändå om det var två benbrott och förskjutna ryggkotor=)

jag har även varit utanför fernie för första gången sedan jag kom hit! Lite lätt bakfulla blev jag, acke och tobias upplockade av en av våra kanadensiska vänner, andre. Han tog oss till en lite större stad, lethbridge. På vägen dit ligger nog en av de märkligaste naturkatastrofer jag sett. I slutet på vad som en gång var ett stort berg ligger det ett par stenar, stenar som varierar i storlek från en vanlig bil till mindre tvåvåningshus. Vad som hänt här är att vatten sipprade in i berget och när det sedan frös så sprängdes berget av vattnets kraft och skapade den mest bizarra lavin jag någonsin skådat. Stenlavinens vibrationer kändes i Calgary vilket är tre timmar bort och hördes i Vancover som är 12 timmar bort. Då kanske ni förstår vilken magnitud vi talar om. Det var iaf kul att komma bort ett tag och det var även riktigt bra shopping vilket resulterade i ett par fulla kassar och ett lite sargat visakort.

Själva åkningen har varit bra, det sista stora dumpet med lössnö kom för ca 2 veckor sedan. Och självklart var åkningen lika bra då som alltid! Sedan dess har det bara blivit varmare och nu kan man verkligen säga att våren är här! Vi har avnjutit dagar där det räckt med endast t-shirt och skalbyxor och googlebrännan börjar bli vansinnigt oundviklig. Det kommer nog att fortsätta så här det tre kvarvarnade veckorna, vilket känns jävligt skönt.

I fredags så bjöd vår ena granne med mig å en till kille på lite lersladdning med hans truck. Det ska även tilläggas att killen är 23 och rattar en Dodge ram 1500 med 345 hk. Så vi åkte ner vid flodbädden på en sjö och sladdade loss! JÄKLAR vad roligt det var! däcken sprutade lerklumpar stora som knytnävar! Vi kände oss som riktiga amerikanare när han tryckte gasen i botten och hemi-motorn mullrade!

Det märks nu att säsongen går mot sitt slut då fler och fler av alla svenskhus som funnits här i fernie börjar tömmas. Det är inte så många av oss som stannar säsongen ut. några har åkt vidare och några har åkt hem. Själv ser jag fram emot att komma hem nu och jag hoppas att ni styr upp en bra vår och en najs sommar så att man inte kommer hem i onödan!=)

Och till er som känner att det ska bli kul att fira min födelsedag så står fickpengar i New York högst på önskelistan! jag är där mellan 20 och 24 april!

Lägger upp lite bilder om nån dag!

Big hugs från Me myself and I!

Hannes Ullman
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige