Vanlig gata i Galway
Vanlig gata i Galway

Gaillimh

söndag 11 juni 2006 Galway, County Galway, Irland

Har funderat lite på det där med “sorry”. Överallt man än går möter man folk som, när man möter dom, säger ”sorry” utan att ha gjort något alls. Är det för att preparera sig inför kommande dumheter eller är det bara en högst alternativ hälsning?
Precis i denna stund sitter jag på tåget från Dublin mot Galway. Kommer fram vid halv tolv nångång. Ska bli skönt med eget rum efter två nätters i stort sett utebliven sömn. Förstår inte att folk måste tända i taket varje gång de ska röra sig i rummet, tända och släcka, som värsta blinkersen. Nåja! Blir kul att se om Galway är en sån idyllisk liten stad som man tänker sig. Får rapportera om det sen...
Det stämmer faktiskt nästan helt! Här är alla vita stenhus och svarta fiskebåtar som jag väntat på. Här har dom även såna där trekantiga mackor som smakar som dom ska. Vi bor i ett slags kollektivhus, ett litet grått i sten med tre stycken två-persons rum och gemensamt kök och vardagsrum, härligt.
Vi utforskade stan, både centrum och hamnen, som för övrigt var jättefin även den, speciellt vid stadsdelen Claddagh. Vi köpte lasagne på mataffären som vi värmde och käka upp.
Imorrn ska vi till Connemara!

Matti Utstrand