Sista dagen

tisdag 13 juni 2006 Galway, County Galway, Irland

I förmiddags gick vi kustvägen till Salthill, några kilometer från Galway. Här fanns ett stort akvarium, faktiskt det största (ända?) i Irland, med allt från muränor till nykläckta rockor och laxar. Vi gick tillbaka samma väg och åt lunch vid floden Corrib (Macka med kycklingsallad) och matade änderna. Det förekommer andmobbning i Irland har jag nu blivit vittne till, alla de stora änderna var på en liten vit ensam stackare, han (eller hon?) fick lite extra mycket bröd.
Eftersom det är sista dagen i Éire är det idag man ska köpa allt som ska köpas, vad det nu är… Hittade en fin affisch och ska nu gå och leta efter en te-mugg och en kortlek (utomlandsstandard). Nu är det gjort! Varje kort har en egen liten bild på nånting irländskt, blir svårt att koncentrera sig på själva kortspelet. Sista måltiden intogs på en Italiensk restaurang, en slags skaldjurspasta. Har ätit pasta 4 av 5 dagar denna resa. Potatis, potatis, potatis! Imorrn 05.30 går tåget mot Dublin och därifrån går flyget 12.00. Mot ett varmt Sverige, har jag hört.

Matti Utstrand