Trummande i Kisoro

En bussfard

lördag 21 oktober 2006

Mitt telefonnummer i Uganda ar:
+256 774 986 897.
Sa nu kan ni ringa mig om ni vill!

En bussfärd

Är det så att man inte har varit i Afrika innan man upplevt en kaotisk färd på gropiga vägar?
Vi skulle ta oss från Kisoro i söder till Kampala och sedan vidare till Mbale i öster. För att slippa den mytomspunna lokalbussen betalade vi trippla priset för en privat buss istället. För över 300 kr var förväntade jag mig nåt lyxigt och bekvämt, men det som dyker upp är allt annat än lyxigt. En skrovlig matatu (minibuss) som vi knappt ryms i. Det är nån form av läcka från slangarna i motorn så bensinstanken är med redan från början. Efter några mil går bussen sönder.
Vänta nån halvtimme på att chauffören o konduktören ska laga åbäket. Varför ska vi ha en konduktör med?
Har stannat i utkanten av en by, så halva befolkningen står o stirrar på oss. Hur intressant kan man bli?
Rullar igång bussen o åker vidare.
Nu funkar inte radion längre, och motorn dånar högre än innan.
Kör nån timme så går bussen sönder igen.
Vänta ytterligare en halvtimme.
Kommer till en stad, börjar spöregna. Fungerar vindrutetorkaren tro? Nej. Men det får gå ändå. Jag försöker få honom att stanna vid banken, men inte en chans att han fattar vad jag säger. Det blir några turer innan han kopplar.
Stannar för att äta lunch. Jag läser i menyn att det finns sandwich med soltorkade tomater, åh vad gott, o får in en rostad brödbit med färsk tomat. Fan va korkat att jag inte fattade innan att det där bara va en illusion. Ett trick.
Chauffören har stått utanför o väntat i två timmar, inte äta eftersom det är Ramadan. När vi kommer ut ska vi först stanna 20 meter längre bort för att tanka. Varför inte tanka under tiden vi va på restaurangen för?
Åker vidare o passerar ekvatorn, så nu är jag på nordliga breddgrader igen, nästan som hemma. Sen en man som ar ute o spatserar med en gris i koppel. Sen en man som jagar en galen ko runt en skola.
Kommer till en ny by där de första försäljarna säljer begravningskistor. Undrar om det är ett ont omen. Nästa försäljning är bilmekanikerna. Vi stannar för att byta en säkring då det är felet enligt chauffören.
Vänta en halvtimme.
Kör ut ur byn o plötsligt ser jag, som sitter jämte chauffören, att det börjar ryka underifrån ratten! Tar tag i Josefin som sitter jämte mig, ruskar så hon vaknar, o säger att vi måste ut ur bussen. Jag har ju sett på tok för många Hollywoodfilmer o är övertygad om att alla motorer gärna sprängs. Chauffören stannar vid vägkanten o tittar förbryllat på sina rykande byxor.
Nu är vårt tålamod slut.
Snart stannar en tom matatu vid vägkanten och vi lämnar vår chaufför, konduktör och rykande minibuss där vid vägkanten o åker med den nya istället. Detta är för chauffören ca 10 timmar hemifrån o fyra timmar ifrån Kampala. Innan den nya matatun släpper av oss i Kampala ska vi givetvis bara tanka. Verkar va omöjligt att tanka utan resenärer.
En tur som med lokalbussen brukar ta 7-8 timmar, tog för oss 14 timmar.
Nästa gång åker jag med lokalbussen.

Sover på backpackers i Kampala o åker vidare nästa dag till Mbale.
Tar lokalbussen. Jag o Erik vill båda sitta längst fram, jag för att inte kräkas o han för att få plats med benen. Så vi tar en nästan tom buss o får vänta tills den fyllts. Det tar lite över en timme. Motorn står på tomgång hela tiden. Sen åker vi. Det första som händer är att en matatu kör rätt in i sidan på bussen. Hårda ordväxlingar o en polisanmälan görs. Så åker vi o tankar, självklart.
När vi väl tagit oss ut ur Kampala är det tre timmars effektiv färd till Mbale, o det mest spännande som händer är att vi kör över Nilens källa, och sedan att titta på försäljarna vid stoppen. Nån som vill ha en Cola, ett grillspett, eller kanske ett levande fjäderfä?

Nu ar jag framme i sakerhet i Mbale, berattar mer om det snart, for jag ligger lite efter med dagboken.
Kram Mia

Maria Söderborg